Frågor och svar | Kategori: Pris och betalning

Kan företaget lägga på moms?

Fråga från konsument:

Jag beställde en tjänst av ett företag och fick en prisuppgift. Nu har jag fått en faktura och priset är högre än vad vi kom överens om. Företaget säger att det är för att momsen tillkommer. Kan företaget lägga på momsen i efterhand, trots att jag redan har fått en prisuppgift?

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Eric,

Nej, som privatperson ska du kunna räkna med att företag anger priset inklusive moms, annars ska det tydligt framgå att priset är exklusive moms.

När du får en felaktig faktura är det viktigt att kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl, för att bestrida (protestera mot) fakturan. Att bestrida innebär att du meddelar att du inte kommer att betala och varför.

Tänk på att du endast kan bestrida den del av fakturan som du tycker är felaktig. Om du till exempel fick en prisuppgift på 2 000 kronor och fakturan är på 2 500 kronor, ska du betala 2 000 kronor eftersom det var priset du godkände när du och företaget gjorde avtalet. Då blir det alltså resterande 500 kronor du bestrider.

I vår artikel kan du läsa mer om att bestrida felaktig faktura.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag köpte en torktumlare för vad jag trodde var 5192:- plus hemkörning 319:-. När jag fick fakturan var den på 6889, alltså pålagt 1377 kr moms. Min och min makes uppfattning var att tumlaren skulle kosta runt 5200, detta var ungefär vad vi hade tänkt köpa för. Vi skulle aldrig ha köpt för nästan 7000. Elon i Årjäng som vi köpt av säger att fakturan är riktig. Kan vi bestrida? Med vänlig hälsning Therese


Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Therese,

Alla priser som presenteras till konsumenter ska vara inklusive moms och eventuella andra uppgifter om inte annat tydligt anges. Framgår det ingenstans att momsen ska läggas till i efterhand bör ni, om ni handlat som privatpersoner, kunna förvänta er att priset är inklusive moms.

Om ni anser att tidigare beskrivning stämmer in på ert ärende så kan ni betala den del ni är överens om och motsätta er resten. i Sådana fall kan ni bestrida överskjutande del av fakturan och hantera eventuella påföljder enligt följande artikel:

Bestrida felaktig faktura

Om ni köpt tumlaren som företagare gäller inte ovan skrivna.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Jag hade min bil inlämnad på reparation för ett par veckor sedan, när bilen var klar fick jag ett sms från verkstaden att bilen var klar och att reparationen gick på x:-. Jag hämtade bilen och betalade detta på plats.

Idag drygt två veckor senare får jag en faktura från företaget där dem skriver att dem glömde ta betalt för momsen och att jag därför skall betala den. Förfallodatumet är redan på måndag och jag har mailat och sagt att detta inte är något som jag kommer gå med på.

Min fråga är om dem har rätt att skicka en sådan faktura när jag redan betalt kostnaden som dem gett mig.

Mvh Albin


Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Albin,

Nej, ett företag kan inte lägga till moms i efterhand. Om ni har avtalat om ett visst pris så ska du som konsument kunna räkna med att det priset är inklusive moms.

Får du ett betalningskrav som du anser är felaktigt kan du bestrida det.

Läs mer om att bestrida ett felaktigt betalningskrav

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor