Frågor och svar | Kategori: Resor

Ångra köp av flygresa?

Lyssna

Fråga från konsument:

Förra veckan bokade jag en flygbiljett till London. Nu ångrar jag mig och vill inte ha flygbiljetten. När jag kontaktar flygbolaget så säger de att jag inte kan ångra bokningen utan måste betala oavsett om jag åker med på resan eller inte. Jag trodde att man alltid hade 14 dagars ångerrätt när man bokade på internet, vad gäller här egentligen?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Daniel,

Du har i regel 14 dagars ångerrätt när köper något över internet, men det finns några undantag. Resor tillhör de undantagen, vilket innebär att du dessvärre inte kan ångra dig i det här fallet.

Men det kan finnas andra möjligheter:

  • Kontrollera flygbolagets villkor, för att se vilka avbokningsmöjligheter de själva erbjuder.
  • Din hemförsäkring kan ha ett avbeställningsskydd, så ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att kontrollera detta.
  • Har du betalat resan med kort kan det även finnas ett avbeställningsskydd kopplat till kortet. Kontakta din bank eller kreditgivare för att ta reda på vad som gäller i just ditt fall.

Även om du inte har ångerrätt har du alltid möjlighet att avboka resan, men det innebär inte att du har rätt att få biljettpriset tillbaka. Du har däremot rätt att få tillbaka flygskatt och andra eventuella avgifter som ingår i biljetten. Flygbolaget har rätt att ta ut en kostnad för att betala tillbaka pengarna.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Fick presentkort på Ticket som jag nu ville betala en resa med då visade sig att det var utgånget för 3 år sen.


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Östen,

Huvudregeln för presentkort är att de är giltiga i tio år om inte något annat har angetts på kortet. Om det står någon giltighetstid på kortet är det den tiden som gäller och då kan det ju tyvärr vara så att kortet har gått ut.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har köpt en resa mot faktura. Fakturan har jag inte fått eller betalat.
Har jag rätt/möjlighet att ångra köpet ? Hur gör jag ?

Tack


Svar:

Hej Jennifher,

Som vi skrivit tidigare i tråden så har du tyvärr ingen lagstadgad ångerrätt när du köper en resa.

Du har däremot alltid rätt att avbeställa en resa som inte är genomförd. Det är avtalsvillkoren för resan som bestämmer om och hur mycket pengar du kan få tillbaka vid en avbokning.

Vänligen,



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor