Frågor och svar | Kategori: Fordon

Har jag rätt att få tillbaka hela köpesumman när jag häver ett bilköp?

Fråga från konsument:

Jag köpte en bil som visade sig ha flera stora fel. Bilfirman har godkänt att jag får lämna tillbaka bilen, men säger att jag bara kan få tillbaka en del av den summa jag betalade för bilen. Bilfirman säger att de har rätt att göra avdrag för den tid som jag har använt bilen. Får de göra så?

Svar:

Hej Erica,

Ja. Om bilköpet hävs, det vill säga att bilfirman tar tillbaka bilen och ger dig pengarna tillbaka, har bilfirman rätt att göra ett avdrag för den nytta som du har haft av bilen, ett så kallat nyttoavdrag. Det finns ingen lag som säger exakt hur stort nyttoavdraget ska vara, men i en överenskommelse mellan Konsumentverket och Motorbranschens riksförbund (MRF) används följande uträkning (observera att alla företag som är anslutna till MRF har åtagit sig att följa denna överenskommelse):

0,5 % av bilens pris per månad som du har ägt den + 0, 5% av bilens pris per 100 körda mil.

Eventuell tid som bilen har stått på verkstad behöver du inte räkna med. Du har rätt till ränta för den tid som bilfirman har haft dina pengar. Räntan är Riksbankens referensränta + 2 procentenheter.

Exempel:

Nyttoavdrag
Bilen kostade 100 000 kronor, du har ägt den i 5 månader och har kört den 200 mil.

100 000 kronor x 0,5 % x 5 månader = 2 500 kronor
100 000 kronor x 0,5 % x 2 = 1 000 kronor
2 500 + 1 000 = 3 500 kronor

Avdraget blir 3 500 kronor.

Ränta
Om referensräntan är -0,5 % blir din rätt till ränta 1,5 % x 100 000 kronor = 1 500 kronor. Då du har ägt bilen i fem månader blir räntan du kan få tillbaka 1 500 kronor/12 månader x 5 månader = 625 kronor

Ibland kvittas nyttoavdraget mot din rätt till ränta. Det innebär att det totala avdraget som bilfirman har rätt att göra i det här exemplet är 3 500 – 625 = 2 875 kronor.

Du ska alltså få tillbaka 97 125 kronor.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen



Fråga från en konsument

Om en kund vill häva ett bilköp pågrund av lack släpp vilket är kundens ansvar att kolla igenom innan köpet sker då det är en 6 år gammal bil och enligt mig skönhetsfel. Vilken rättighet har kunden enligt lag?

Jag som ägare av bilfirman erbjöd återköp av bilen med ett avdrag för alla dagar kunden nyttjat bilen, kunden ville få 10.000kr för att lacka om bilen vilket vi inte kan erbjuda. Tacksam för vägledning och svar.

Mvh


Svar:

Christine
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Alena,

De rättigheter som gäller när en konsument köper en bil från en bilhandlare kan du läsa om i vår artikel - Fel på bilen efter köp av bilhandlare. Där står även om vilka steg du ska ta då bilen har ett fel.

En konsument har ingen lagstadgad undersökningsplikt av bilen innan köp. Det är därför viktigt att du som bilhandlare gör en ordentlig genomgång av bilen tillsammans med konsumenten och att du använder dig av en varudeklaration. Om du i en varudeklaration påpekar ett specifikt fel så har konsumenten upplysts om felet och kan därmed i princip inte klaga på det felet.

Varudeklaration för begagnad personbil.

Vänligen,

Christine
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor