Frågor och svar | Kategori: Fordon

Rättigheter vid fel på begagnad bil?

Fråga från konsument:

Jag köpte en begagnad bil av en bilfirma för en månad sedan. Nu lyser motorlampan och bilfirman säger att felet inte omfattas av garantin. Har jag några rättigheter?

Svar:

Hej Sjögga,

Ja, oavsett om garantin gäller eller inte så har du rätt att reklamera (klaga på) felet. Garantier är frivilliga för företag att erbjuda. Det betyder att garantier kan vara olika långa och omfatta olika saker. Företag behöver inte lämna någon garanti alls. Men, oavsett om du har en garanti eller inte har du alltså rätt att reklamera så kallade ursprungliga fel i tre år enligt lag.

Om felet på din bil fanns när du köpte den (ursprungligt fel) ansvarar bilfirman för att lösa problemet. Fel som visar sig inom sex månader ses automatiskt som ursprungliga fel.

Du behöver i första hand klaga till bilfirman. Gör detta skriftligt, gärna via mejl. Be bilfirman om ett skriftligt svar.

Rättigheter vid fel på bilen
I första hand kan du kräva att bilfirman kostnadsfritt lagar bilen eller levererar en annan, likvärdig bil. Endast om felet är väsentligt eller om firman inte kan åtgärda felet kan du kräva att köpet hävs, det vill säga att du får dina pengar tillbaka.

Om bilfirman inte kan eller vill laga felet kan du ha rätt att vända dig till en annan verkstad för att få bilen lagad. Du behöver kunna visa att du har gett firman du köpte bilen av möjlighet att laga felet. För att kunna visa detta är det bra att kontakta firman skriftligen, exempelvis via mejl. Först efter att firman har sagt nej eller inte svarat dig kan du vända dig till en annan verkstad. Kostnaden för att laga bilen får du då kräva tillbaka i efterhand.

Bilens skick påverkar vad du kan kräva
När du köper en begagnad bil kan det finnas fel som du inte kan kräva att bilfirman ska åtgärda. Köper du en äldre bil får du räkna med att det kan finnas vissa brister som är normala med tanke på bilens skick. Ålder, pris och körsträcka är exempel på saker som påverkar vad du kan förvänta dig av bilen.

Läs mer om dina rättigheter i vår artikel: Fel på bilen efter köp av bilhandlare.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej!
Har samma problem som ovanstående!
Köpte bil inne på fjärde veckan nu, lät lite i motorn när vi körde
Men då min pappa är mekaniker så tyckte han det lät som
Grenröret vilket inte är så svårt eller dyrt att byta. Men när vi skruvar
Loss plåten hör vi att ljude kommer inne ifrån motorn från vevaxeln! Har
Varit hos bilförsäljaren som sa att jag skulle byta olja och filter då försvinner tonande ljudet från motorn. Sagt och gjort samma dag 29/6 så åkte jag till peugot köpte orginalolja till min bil och filter! Men efter 4 dagars körning kvarstår ljudet! Ska dit idag och hoppas att dom hjälper mig om dom inte gör det vad händer då?

Med vänlig hälsning,

Eva


Svar:

Hej Eva,

Som min kollega Isabelle har skrivit i sitt svar här ovan, så har du rätt att klaga till bilfirman du köpte bilen av ifall det är ett ursprungligt fel på bilen. Ursprungliga fel ska bilfirman rätta till kostnadsfritt. Om de inte kan laga det som är fel kan du kräva att de byter ut bilen till en annan likvärdig bil.

Om du och bilfirman inte kommer överens om vad som gäller kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få tvisten prövad. Innan du gör det är det dock viktigt att du har klagat och ställ krav skriftligen till bilfirman, så att du också har bevis på att du har klagat och när du har klagat.

Du kan också kolla om du har kommunal konsumentvägledning i din kommun som kanske kan hjälpa till att exempelvis kontakta bilfirman för att se om ni hittar en lösning.

Sök din kommunala konsumentvägledning

Vänligen



Fråga från en konsument

Min dotter och svärson har köpt en bil på bilfirma i aug eller sept 2018, inte säker på riktigt när, och bilen har nu gått sönder, matarpump och styrdon som behöver bytas till en kostnad av över 10 000 kr. Bilen kostade över 200 000 i inköp och årsmodell är 2014. Vad ska de göra, de är i stort behov av bilen då de har 4 barn och 10 000 är mycket pengar att ordna fram på en gång. Vill gärna försöka hjälpa de att få en lösning på detta.


Svar:

Hej Monika,

Ni får ta skriftlig kontakt med bilfirman och ställa krav på att bilfirman lagar bilen. Bilfirman har dock ingen skyldighet att laga bilen kostnadsfritt om inte ni kan bevisa att felen i bilen är ursprungliga, alltså exempelvis fabrikationsfel. Fel som beror på normalt slitage eller fel som ni själv har orsakat har bilfirman ingen skyldighet att avhjälpa kostnadsfritt.

Om det är ett ursprungligt fel som bilfirman ska laga kan ni ställa krav på att exempelvis få en lånebil under tiden den repareras.

Om ni inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit ni kan vända er för information och stöd.

Sök er kommunala konsumentvägledning här

Om ni inte kommer till en lösning kan ni göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej,
köpt bil av en bilfirma, veckan innan så var jag in o tittade på den o den stod då på laddning för att den laddade ur, men dem skulle byta batteri o då skulle allt fungera.........jag har haft bilen i två dagar (kör 3 mil typ) o sedan laddar den ur igen o de är generatorn som är väck...nu säger dem att jag ska betala den kostnaden själ?? Hur fungerar det?


Svar:

Christine
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Nisse,

Jag rekommenderar att du läser vår artikel som handlar om fel på bil efter köp av bilhandlare. Där framgår att om du köper en äldre bil får du räkna med att det kan finnas brister som är normala med tanke på bilens skick. Ålder pris och körsträcka är exempel på saker som påverkar vad du kan förvänta dig av bilen.

Läs mer om dina rättigheter i vår artikel: Fel på bilen efter köp av bilhandlare.

Ring oss gärna sen så kan vi ställa de följdfrågor vi behöver för att kunna vägleda dig rätt.

Vänligen,

Christine
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Köpte en 6år gammal bil. Efter 36 dagar så rasar motorn. Har jag rätt att kräva pengarna tillbaka eller att de lagar bilen. Det var bara en månads garanti


Svar:

Hej Pär,

Som mina kollegor skrivit tidigare i detta inlägg så spelar det ingen roll om företaget lämnat garanti eller inte, utan du har fortfarande rätt att reklamera felet. Kontakta bilfirman skriftligen och klaga på felet.

Du kan också rådfråga någon annan inom branschen om felet, om det kan ses som ursprungligt eller inte. Det är nämligen ursprungliga fel som du har rätt till ett åtgärdande på ifrån bilfirman.

Läs mer om dina rättigheter i vår artikel: Fel på bilen efter köp av bilhandlare.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor