Frågor och svar | Kategori: Resor

Ta hjälp av företag som flyghjalp.se eller flygforsening.se vid flygförsening?

Lyssna

Fråga från konsument:

Vårt SAS-flyg försenades över tre timmar, London Stockholm. Ser att det går att kräva ersättning. Är det en enkel process? eller är det ide att använda sig av de tjänster som driver sådana frågor tex flyghjalp.se eller flygforsening.se. Finns mer info om dessa tjänster gällande pålitlighet, kostnad mm?

Svar:

Gustaf
Gustaf
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Tina,

Tack för din fråga.

Till att börja med vill jag informera dig om möjligheten att själv klaga på förseningen. Det kostar inget att på egen hand klaga till flygbolaget.

Klaga på egen hand
Att kräva ersättning av ett flygbolag behöver inte vara en krånglig process. Många flygbolag har egna webbformulär som du kan fylla i för att klaga på förseningen. Du kan också använda den reklamationsblankett som är gemensam för EU. Det går bra att mejla blanketten till bolaget. Tänk på att spara en kopia.

Reklamationsblankett på svenska

Reklamationsblankett på engelska

Den engelska reklamationsblanketten används om det är ett utländskt flygbolag eller om du blev försenad i ett annat land än Sverige.

Flygkalkylatorn räknar ut vad du kan kräva
Vi har även ett verktyg som hjälper dig att räkna ut vad du kan kräva av flygbolaget. Via verktyget kan du komma direkt vidare till flygbolagets egna reklamationsformulär, om de har ett sådant.

Ta hjälp av vårt verktyg Flygkalkylatorn för att räkna ut vad du kan kräva av flygbolaget

Om flygbolaget säger nej eller inte svarar
Om du inte får något svar från flygbolaget inom sex veckor, eller ett svar du inte är nöjd med kan du gå vidare och få en bedömning från myndigheten i det land som du skulle flyga från. Om du skulle flyga från Sverige ska du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att göra en anmälan.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Om det inställda flyget skedde i ett annat EU-land eller på väg in till EU, kan du kontakta oss så informerar vi dig om vart du ska skicka ditt ärende.

Det som är viktigt att skicka med är följande:

  •  Kopia på reklamationsblanketten.
  •  Det eventuella svaret från flygbolaget.
  •  Kvitton på eventuella kostnader du har haft till följd av det inställda flyget.

Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis är det upp till dig att bestämma om du vill ta hjälp av ett företag eller inte, men det går alltså bra att klaga på egen hand också. Har du frågor eller funderingar får du gärna vända dig till oss. Om du funderar på att anlita ett företag för att hjälpa dig är det viktigt att läsa igenom avtalsvillkoren, så att du vet vad som gäller kring exempelvis arvode.

Vänliga hälsningar

Gustaf
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Just nu går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men sök gärna bland våra tidigare frågor och svar. Forumet öppet för nya frågor på måndag. Välkommen åter!