Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad ska jag göra om jag har utsatts för geoblockering?

Profilbild på: Stefan Lindow Hej!
Jag handlar ofta på internet och blir ofta utsatt för geoblocking.
Jag får inte köpa från Tyskland, Spanien m.fl för att jag bor i Sverige.
För att Geoblockeringsdirektivet ska fungera måste man kunna anmäla företag som bryter mot direktivet. Var kan man anmäla eller hur ska man gå tillväga för att få rätt (köpa)? Stefan Lindow 2019-12-03 00:11 Följ inlägget
  • Profilbild på: Stefan Lindow Hej Stefan,

    Tack för ditt inlägg. Trots den nya förordningen om förbud mot geoblockering förekommer det fortfarande att konsumenter blockeras på grund av sin bosättningsort.

    Här kan du läsa mer om vad som anses som geoblockering

    Det är ingen rättighet att få leverans
    Tänk på att förordningen inte ger dig en allmän rätt att kräva leverans från ett företag. Du kan till exempel inte kräva att ett tysk företag levererar till Sverige. Däremot ska du kunna handla från det tyska företaget och hämta det på plats eller leverera det till en adress i Tyskland (om de erbjuder leverans inom Tyskland).

    Anmäl till Konsumentverket
    Vill du anmäla en överträdelse mot geoblockeringsförordningen kan du göra det på Konsumentverkets webbplats. Konsumentverket är tillsynsmyndighet gällande geoblockering.

    Anmäl på Konsumentverkets webbplats

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-12-03 13:13

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter