Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad jag har rätt till för ersättning vid en tågförsening?

Profilbild på: Sofie Reinholdsson I somras drabbades familjen av en dygnslång försening på en tågresa. Biljetten köpte vi via SJ. Vi fick information av SJs kundtjänst om att vi kunde få ersättning för den extra mat vi behövt köpa under förseningen om vi sparade kvitton (SJ ordnade hotellrum för natten eftersom vi fastnat i en frömmande stad halvvägs på resan). Tydligen så var det en Resplus-resa så ev ersättning skulle hanteras av Resplus.

Vår ansökan om ersättning har inte hanterats på dessa tre månader som gått. Så jag har hunnit läsa lite om vilka ersättningar som finns. Men jag tycker inte det är helt lätt att förstå mig på hur det fungerar.

Resan var längre än 15 mil och förseningen var ett dygn. Jag läser att man som konsument kan välja mellan tre alternativ, varav vi valde att få hjälp av SJ med nya bokningar för att nå vår destination, det fick vi utan att betala något extra. Men jag läser också information om kompensation för förseningen, där står att vi har rätt att få återbetalt minst 50% av biljettpriset, om jag förstår informationen rätt.

Gäller detta alltså även då SJ jag bokat om till senare resa utan extra kostnad? Jag tolkar ordet kompensation som att vi ska kunna få del av biljettpriset återbetalt som en slags ersättning för ”sveda och värk”. Att vi alltså borde få pengar för den mat vi köpt men också del av biljettpriset återbetalt. Stämmer detta? Sofie Reinholdsson 2018-11-08 09:38 Följ inlägget
  • Profilbild på: Sofie Reinholdsson Hej Sofie,

    Ja, det stämmer att du ska få en del av biljettpriset tillbaka även fast du har blivit ombokad till en ny resa och fått ersättning för mat och boende. Tågföretaget ska alltså kompensera dig oavsett.

    Eftersom resan var längre än 15 mil och eftersom du har blivit mer än två timmar försenad ska du kunna få tillbaka 50% av biljettpriset.

    Du hittar mer information om dina rättigheter i vår reseguide

    Klaga skriftligen
    Det är bra om du tar skriftlig kontakt med tågföretaget när du ska kräva ersättning, så att du i efterhand också kan bevisa att du har klagat och ställt krav och när du har gjort det. Du kan exempelvis mejla.

    Vad innebär Resplus?
    Att du har en Resplus-biljett innebär att du har en så kallad kom-fram-garanti. I praktiken innebär det att de företag som är anslutna till detta, tillsammans ansvarar för att du som resenär kommer fram till din slutdestination.

    Resplus-biljetten innebär att du har en och samma biljett för hela resan, även om resan innehåller byten.

    Mer information om Resplus hittar du på Samtrafikens webbplats

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-11-09 13:21

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter