Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad har jag rätt till om SAS ställer in mitt flyg pga strejk?

Profilbild på: Anna Hej,
Vi har köpt flygbiljetter från SAS och bokat hotell själva.
Vad händer om flyget ställs in av SAS pga strejk? Kan man få ersättning för hotellet som inte går att avboka om resan inte skulle bli av? Anna 2019-04-02 17:10 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anna Hej Anna,

    Om strejken leder till att du drabbas av inställt flyg har du rätt till återbetalning eller ombokning. Du kan också ha rätt till ersättning för mat och övernattning.

    Läs mer om dina rättigheter vid inställt flyg


    Utöver detta kan du också ha rätt till en kompensation enligt EU-förordningen. Beror den inställda flygningen på en extraordinär omständighet så har du inte rätt till kompensation.

    Vad som är en extraordinär omständighet bedöms från fall till fall.

    Information om strejk och så kallat "extraordinär omständighet"

    Flygkalkylatorn
    Använd gärna också vårt verktyg Flygkalkylatorn för att ta reda på vad som gäller i just ditt fall. Där får du också reda på vad du behöver göra ifall flyget blir inställt eller försenat.

    Flygkalkylatorn hittar du här


    Vänligen

    Louise Vägledare, Hallå konsument 2019-04-04 12:31
  • Profilbild på: Anna Vad innebär rätt till ombokning vid inställt flyg? Betyder det att man har rätt till ombokning till annat flyg med sas när strejken är slut eller ombokning med annat flygbolag för att ta sig hem så fort som möjligt? Åse Magnusson 2019-04-10 10:31
  • Profilbild på: Anna Hej Åse,

    Du ska kunna kräva att bli ombokad till ett flyg för att komma fram så snart som möjligt. Om inte SAS kan erbjuda en rimlig ombokning med något av sina egna flyg kan du ha rätt att kräva att bli ombokad med ett annat flygbolag istället.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-04-11 10:21
  • Profilbild på: Anna Vad betyder ”kan du ha rätt att kräva”? Betyder det att man kan vara utan rätt också, och vem bestämmer det? Åse Magnusson 2019-04-11 11:47
  • Profilbild på: Anna Hej Åse,

    Att du kan ha rätt innebär i korthet att vi inte kan garantera dig att du kommer få rätt. Ofta blir dessa saker en prövning från fall till fall. Om du vill få saken prövad så finns det tvistlösningsorgan att vända sig till beroende på vart händelsen inträffade.

    Om det var i Sverige kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Om du skulle flyga från ett annat land än Sverige kan det vara en annan instans som ska pröva ditt ärende. Du kan kontakta oss så informerar vi dig om vart du ska skicka ditt ärende.

    Det som är viktigt att skicka med är följande:
    • Ditt skriftliga klagomål till flygbolaget
    • Flygbolagets svar
    • EU-reklamationsblankett
    • Biljett och boardingkort
    • Kvitton för eventuella utlägg

    Vänligen Johan 2019-04-12 08:16
  • Profilbild på: Anna Hej! Har ett SAS- flyg hem till Sverige från ett annat EU- land, flyger ut med ett annat bolag. Vi skulle kunna hamna mitt i den varslade strejken. Innebär svaret på tidigare fråga att det inte är säkert att SAS försöker ta hem oss snabbast möjligt med annat bolag? När jag läst EU- reglerna uppfattar jag det som att flygbolaget vid strejk ska omboka resenären snabbast möjligt samt stå för ev övernattning och mat/dryck.
    Jag uppfattar det som att annan form av ersättning (pengar) inte går att få vid strejk, då det är en extraordinär omständighet. Har jag uppfattat det rätt? Med tanke på det tidigare svaret: har flygbolaget skyldighet att ordna ny flygstol men inte att göra det snabbast möjligt?
    Men då skyldighet att ordna boende? Lena 2019-04-21 10:32
  • Profilbild på: Anna Hej! Som följdfråga till ovanstående fråga: om jag står på flygplatsen på fredag och SAS-flighten är inställd p g a strejk, är det då på flygplatsen som jag går till SAS-disken och får ombokat? För om det ska gå via tvistlösningsorgan, så låter det ju inte som att jag skulle kunna komma iväg samma dag till mitt resmål? Anna 2019-04-24 08:30
  • Profilbild på: Anna Strejk ingår väl i de s.k. extraordinära omständigheter som frigör flygbolaget från skyldighet till ersättning/ombokning? Leif 2019-04-24 10:02
  • Profilbild på: Anna Hej
    Om SAS erbjuder att man kan få omboka sina biljetter och man inte skulle ta det "erbjudandet" kan man fortfarande få tillbaka sina pengar för biljetten då? Vi ska flyga tidigt fredag morgon, betyder detta att vi behöver vara uppe till midnatt torsdag för att veta hur det går med strejken?. Vänliga hälsningar Jenny Jenny Asplund 2019-04-24 10:25
  • Profilbild på: Anna Jag är i samma sits som Anna i sin ursprungsfråga: utöver själva flyget sitter jag med en hotellkostnad om 8 tkr som inte är återbetalningsbar. Kommer vi inte ner till Paris på fredag fryser de pengarna inne. Har man någon rätt att åberopa här för att få ersättning för det utlägget? Anders Sjöman 2019-04-24 15:00
  • Profilbild på: Anna Någon kommentarer till detta EU ruling från 4. Mars 2019, där det står att strejk inte längre är extraordinär omständighet: https://www.airhelp.com/en-gb/blog/airline-strike-not-an-extraordinary-circumstance-rules-ecj/?fbclid=IwAR1n-0cYalqpU63G7WbgDA8ykuMdk_hAEmQysWSntGVFYgIDWo-epjKYWo8 Carolina 2019-04-24 15:48
  • Profilbild på: Anna Hej alla,

    Här kommer lite information som förhoppningsvis kan ge klarhet i några av era frågor.

    Din rätt till ombokning vid inställt flyg
    Om ditt flyg har blivit inställt och du väljer ombokning ska den göras så att du kommer fram så fort som möjligt. Du ska bli erbjuden ett likvärdigt transportalternativ, oavsett om det sker med SAS eller något annat flygbolag.
    Du ska alltid få välja mellan ombokning eller återbetalning när ditt flyg blir inställt. Vill du inte bli ombokad kan du alltså välja återbetalning istället.

    Hur informerar flygbolaget om ombokning?
    Här väljer flygbolag att göra på olika sätt – ibland uppmanas du att ringa flygbolaget eller gå till deras servicedesk, medan vissa bolag skickar ut instruktioner till dig via exempelvis sms eller mejl. Om du undrar är det nog helt enkelt bäst att kontakta SAS, eller titta på informationen på deras webbplats.

    Är strejk en extraordinär omständighet?
    Tyvärr finns det inget enkelt svar på den här frågan. Om en strejk ska räknas som extraordinär omständighet eller inte beror på vilken typ av strejk det är och hur den påverkar flygbolaget i stort och er specifika flygning. Därför har olika bedömningar gjorts, där strejk i vissa fall har ansetts vara en extraordinär omständighet och i andra fall inte. Bland annat prövades frågan om "vild strejk" under 2018 av EU-domstolen. Beskedet från den prövningen blev att en vild strejk inte ska ses som en extraordinär omständighet.

    Om flygbolaget menar att strejken är en extraordinär omständighet, och därmed nekar till att ersätta dig för merkostnader, har du alltid möjlighet att få ditt ärende prövat. I ett sådant läge kan du kontakta oss så ger vi dig mer information om hur du kan gå vidare.

    Hör gärna av er om det dyker upp fler frågor!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2019-04-25 11:20
  • Profilbild på: Anna Hej!
    SAS går generellt ut med att de inte behöver betala ut någon ersättning då de menar på att strejken är en extraordinär omständighet. Innebär det att det redan hunnit bli prövat och de har fått rätt då?

    Vi har bokat en resa med SAS, men har när vi kommer fram till resmålet har vi bokat vidare flyg med ett annat inrikesbolag för att komma fram till slutdestinationen. Min fråga gäller vad som händer med en sådan bokning. Om min SAS-resa återbetalas, vad händer med nästa del av resan som vi inte kan utnyttja då? Är det någon som blir skyldig att ersätta den, eller går den helt förlorad för oss?
    Jag lyckas inte hitta information någonstans om vad som gäller för vidare resa som inte är med SAS. Sanna 2019-04-26 08:18
  • Profilbild på: Anna Jag har stora extra kostnader i samband med att mitt plan ställdes in idag på morgonen. Det innebar att jag missade planet till Grönland och hotellrum som är betalade och att jag inte heller kan nyttja flygbiljetten inrikes mellan Nuuk och annan stad på Grönland. Sas kan inte erbjuda mig någon ombokning Så jag har själv fått köpa en ny flygbiljett och flyga till Grönland på måndag istället. Vad har jag för möjligheter eller måste jag anlita advokathjälp? Catherina Fored 2019-04-26 15:12
  • Profilbild på: Anna Hej, min frus flight från USA till Arlanda med SAS ställdes in pga av pilotstrejken. Hon blev ombokad till Lufthansa och kom hem 9 timmar försenad. SAS nekar ersättning. Har vi rätt till ersättning? Krister Andersson 2019-04-28 20:31
  • Profilbild på: Anna Hej alla,

    Det är ingen självklarhet att en strejk alltid ses som en extraordinär omständighet. Det måste alltid göras en prövning i varje enskilt fall för att kunna avgöra om en händelse är extraordinär eller inte.

    Du har alltid rätt att välja mellan att bli ombokad eller att få pengarna tillbaka för biljetten om ditt flyg har blivit inställt.

    Ibland kan du också ha rätt till ersättning för kostnader du har fått i samband med det inställda flyget. Sådana kostnader kan exempelvis röra sig om anslutningsflyg och hotellkostnader. Detsamma gäller för kompensationsbeloppen enligt EU-förordningen som man kan ha rätt till vid försenade och inställda flyg. Om anledningen till att flyget har ställts in beror på en extraordinär omständighet så kan du varken kräva ersättning för merkostnader eller kompensationsbeloppet.

    Eftersom det inte med säkerhet går att säga om strejken ses som en extraordinär omständighet så kan du skriva till flygbolaget och ställa dina krav på ersättning. När du gör det så ska du skicka med kvitton och annat som bevisar dina kostnader.

    Om flygbolaget nekar dig
    Du kan anmäla ditt ärende om flygbolaget nekar dig. Om händelsen inträffade i Sverige kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Om du skulle flyga från ett annat land än Sverige kan det vara en annan instans som ska pröva ditt ärende. Du kan kontakta oss så informerar vi dig om vart du ska skicka ditt ärende.

    Det som är viktigt att skicka med är följande:
    • Ditt skriftliga klagomål till flygbolaget
    • Flygbolagets svar
    • EU-reklamationsblankett
    • Biljett och boardingkort
    • Kvitton för eventuella utlägg

    Vänligen Anna Vägledare, Hallå konsument 2019-04-30 09:25
  • Profilbild på: Anna Hej!
    Fick ett sms från SAS igår att min flight var inställd idag. Har nu bokat nya biljetter med annat bolag för att kunna komma hem. De nya biljetterna var dyrare än vad jag ursprungligen betalat för SAS - biljetterna. Dock ej någon förbättring av biljetternas status/klassificering. Kommer jag få ersättning för mellanskillnaden? Annika Allstrin 2019-04-30 12:14
  • Profilbild på: Anna Hej
    Vi skulle flugit hem ifrån USA med SAS I lördags.
    Vi skulle varit hemma vid sjutiden på söndag morgon. Vi skulle flygit Charleston -Newark-Arlanda.
    Vi blev ombokade till , ny rutt charleston- Washington - München -Arlanda.
    Men United planet från Charleston blev försenat drygt 2 h så vi missar vårt plan till München , vi blir direkt ombokade till nästa möjliga avgång hem till Sverige vilket blev måndag 15.25 .
    Istället för att vara hemma med SAS vid 07.15 ca söndag landar vi tisdag 9.15 dvs 50 h för sent.
    Har vi rätt till ersättning? Isf ifrån vem?
    Jag har eget och missade arbetsintäkter för 2 arbetsdagar Anette 2019-05-02 08:33
  • Profilbild på: Anna Hej Annika och Anette,

    Mitt bästa tips för att ta reda på vad som gäller i ert fall är att använda vårt verktyg Flygkalkylatorn.

    Flygkalkylatorn hittar ni här

    Vid strejk gäller samma regler som vid inställt och försenat flyg.

    Läs här om era rättigheter vid inställt flyg.

    Eftersom det inte med säkerhet går att säga om strejken ses som en extraordinär omständighet så kan ni skriva till flygbolaget och ställa era krav på ersättning. När ni gör det så ska ni skicka med kvitton och annat som bevisar era kostnader.

    Om flygbolaget nekar dig
    Du kan anmäla ditt ärende om flygbolaget nekar dig. Om händelsen inträffade i Sverige kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Om du skulle flyga från ett annat land än Sverige kan det vara en annan instans som ska pröva ditt ärende. Du kan kontakta oss så informerar vi dig om vart du ska skicka ditt ärende.

    Det som är viktigt att skicka med är följande:
    • Ditt skriftliga klagomål till flygbolaget
    • Flygbolagets svar
    • EU-reklamationsblankett
    • Biljett och boardingkort
    • Kvitton för eventuella utlägg

    Vänligen Christine Vägledare, Hallå konsument 2019-05-02 09:22
  • Profilbild på: Anna Hej
    Har man rätt till förlorad arbetsförtjänst pga av att man inte kunde jobba in dag pga SAS-strejken. Har fyllt i flygkalkylatorn och fyllt i mina utlägg för hotell, mat och taxi men några fler alternativ för ersättning gick inte att fylla i. Åsa 2019-05-02 12:35
  • Profilbild på: Anna Hej Åsa,

    Ja, du kan ha rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst på grund av det inställda flyget. Om du kan få ersättning eller inte är beroende av om strejken är att ses som en extraordinär omständighet eller inte. Du kan läsa mer om det ovan.

    Om SAS nekar dig rätt till ersättning så krävs en bedömning i ert enskilda fall.

    Tänk på att det krävs intyg från din arbetsgivare för att bevisa att du inte fått lön den dagen.

    Vänligen Ronja Vägledare, Hallå konsument 2019-05-02 15:58
  • Profilbild på: Anna Hej!
    Beställde en resa för min familj av Travelstart under månadsskiftet april-maj 2019. Operatören av flygresan var SAS och resan blev inställd r/t strejken. Har begärt återbetalning av biljettpengarna men fått till svar av Travelstart att enl SAS kan det ta upp till 16 veckor pga alla drabbade. SAS går ej att kontakta då de hela tiden hänvisar till Travelstart. Nu har 16 veckor gått och fortfarande inga pengar eller något besked från någon av parterna. Vad ska jag göra? Ingen ny resa vill vi heller boka innan vi fått våra pengar tillbaka. O definitivt inte boka något av dessa bolag. Helen 2019-08-23 14:24
  • Profilbild på: Anna Hej Helen,

    Får du inget svar ifrån någon av parterna så kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning. I anmälan kan du ställa båda som motparter om du är osäker på vem du ska ställa kravet till.

    Läs mer och anmäl på ARNs webbplats

    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2019-08-27 09:37

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter