Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad har jag rätt till om SAS ställer in mitt flyg pga strejk?

Profilbild på: Anna Hej,
Vi har köpt flygbiljetter från SAS och bokat hotell själva.
Vad händer om flyget ställs in av SAS pga strejk? Kan man få ersättning för hotellet som inte går att avboka om resan inte skulle bli av? Anna 2019-04-02 17:10 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anna Hej Anna,

    Om strejken leder till att du drabbas av inställt flyg har du rätt till återbetalning eller ombokning. Du kan också ha rätt till ersättning för mat och övernattning.

    Läs mer om dina rättigheter vid inställt flyg


    Utöver detta kan du också ha rätt till en kompensation enligt EU-förordningen. Beror den inställda flygningen på en extraordinär omständighet så har du inte rätt till kompensation.

    Vad som är en extraordinär omständighet bedöms från fall till fall.

    Information om strejk och så kallat "extraordinär omständighet"

    Flygkalkylatorn
    Använd gärna också vårt verktyg Flygkalkylatorn för att ta reda på vad som gäller i just ditt fall. Där får du också reda på vad du behöver göra ifall flyget blir inställt eller försenat.

    Flygkalkylatorn hittar du här


    Vänligen

    Louise Vägledare, Hallå konsument 2019-04-04 12:31
  • Profilbild på: Anna Vad innebär rätt till ombokning vid inställt flyg? Betyder det att man har rätt till ombokning till annat flyg med sas när strejken är slut eller ombokning med annat flygbolag för att ta sig hem så fort som möjligt? Åse Magnusson 2019-04-10 10:31
  • Profilbild på: Anna Hej Åse,

    Du ska kunna kräva att bli ombokad till ett flyg för att komma fram så snart som möjilgt. Om inte SAS kan erbjuda en rimlig ombokning med något av sina egna flyg kan du ha rätt att kräva att bli ombokad med ett annat flygbolag istället.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-04-11 10:21
  • Profilbild på: Anna Vad betyder ”kan du ha rätt att kräva”? Betyder det att man kan vara utan rätt också, och vem bestämmer det? Åse Magnusson 2019-04-11 11:47
  • Profilbild på: Anna Hej Åse,

    Att du kan ha rätt innebär i korthet att vi inte kan garantera dig att du kommer få rätt. Ofta blir dessa saker en prövning från fall till fall. Om du vill få saken prövad så finns det tvistlösningsorgan att vända sig till, så som exempelvis myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2019-04-12 08:16
  • Profilbild på: Anna Hej! Har ett SAS- flyg hem till Sverige från ett annat EU- land, flyger ut med ett annat bolag. Vi skulle kunna hamna mitt i den varslade strejken. Innebär svaret på tidigare fråga att det inte är säkert att SAS försöker ta hem oss snabbast möjligt med annat bolag? När jag läst EU- reglerna uppfattar jag det som att flygbolaget vid strejk ska omboka resenären snabbast möjligt samt stå för ev övernattning och mat/dryck.
    Jag uppfattar det som att annan form av ersättning (pengar) inte går att få vid strejk, då det är en extraordinär omständighet. Har jag uppfattat det rätt? Med tanke på det tidigare svaret: har flygbolaget skyldighet att ordna ny flygstol men inte att göra det snabbast möjligt?
    Men då skyldighet att ordna boende? Lena 2019-04-21 10:32
  • Profilbild på: Anna Hej! Som följdfråga till ovanstående fråga: om jag står på flygplatsen på fredag och SAS-flighten är inställd p g a strejk, är det då på flygplatsen som jag går till SAS-disken och får ombokat? För om det ska gå via tvistlösningsorgan, så låter det ju inte som att jag skulle kunna komma iväg samma dag till mitt resmål? Anna 2019-04-24 08:30
  • Profilbild på: Anna Strejk ingår väl i de s.k. extraordinära omständigheter som frigör flygbolaget från skyldighet till ersättning/ombokning? Leif 2019-04-24 10:02
  • Profilbild på: Anna Hej
    Om SAS erbjuder att man kan få omboka sina biljetter och man inte skulle ta det "erbjudandet" kan man fortfarande få tillbaka sina pengar för biljetten då? Vi ska flyga tidigt fredag morgon, betyder detta att vi behöver vara uppe till midnatt torsdag för att veta hur det går med strejken?. Vänliga hälsningar Jenny Jenny Asplund 2019-04-24 10:25
  • Profilbild på: Anna Jag är i samma sits som Anna i sin ursprungsfråga: utöver själva flyget sitter jag med en hotellkostnad om 8 tkr som inte är återbetalningsbar. Kommer vi inte ner till Paris på fredag fryser de pengarna inne. Har man någon rätt att åberopa här för att få ersättning för det utlägget? Anders Sjöman 2019-04-24 15:00
  • Profilbild på: Anna Någon kommentarer till detta EU ruling från 4. Mars 2019, där det står att strejk inte längre är extraordinär omständighet: https://www.airhelp.com/en-gb/blog/airline-strike-not-an-extraordinary-circumstance-rules-ecj/?fbclid=IwAR1n-0cYalqpU63G7WbgDA8ykuMdk_hAEmQysWSntGVFYgIDWo-epjKYWo8 Carolina 2019-04-24 15:48
  • Profilbild på: Anna Hej alla,

    Här kommer lite information som förhoppningsvis kan ge klarhet i några av era frågor.

    Din rätt till ombokning vid inställt flyg
    Om ditt flyg har blivit inställt och du väljer ombokning ska den göras så att du kommer fram så fort som möjligt. Du ska bli erbjuden ett likvärdigt transportalternativ, oavsett om det sker med SAS eller något annat flygbolag.
    Du ska alltid få välja mellan ombokning eller återbetalning när ditt flyg blir inställt. Vill du inte bli ombokad kan du alltså välja återbetalning istället.

    Hur informerar flygbolaget om ombokning?
    Här väljer flygbolag att göra på olika sätt – ibland uppmanas du att ringa flygbolaget eller gå till deras servicedesk, medan vissa bolag skickar ut instruktioner till dig via exempelvis sms eller mejl. Om du undrar är det nog helt enkelt bäst att kontakta SAS, eller titta på informationen på deras webbplats.

    Är strejk en extraordinär omständighet?
    Tyvärr finns det inget enkelt svar på den här frågan. Om en strejk ska räknas som extraordinär omständighet eller inte beror på vilken typ av strejk det är och hur den påverkar flygbolaget i stort och er specifika flygning. Därför har olika bedömningar gjorts, där strejk i vissa fall har ansetts vara en extraordinär omständighet och i andra fall inte. Bland annat prövades frågan om "vild strejk" under 2018 av EU-domstolen. Beskedet från den prövningen blev att en vild strejk inte ska ses som en extraordinär omständighet.

    Om flygbolaget menar att strejken är en extraordinär omständighet, och därmed nekar till att ersätta dig för merkostnader, har du alltid möjlighet att få ditt ärende prövat. I ett sådant läge kan du kontakta oss så ger vi dig mer information om hur du kan gå vidare.

    Hör gärna av er om det dyker upp fler frågor!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2019-04-25 11:20

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter