Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad händer om min skidresa till Italien avbokas på grund av coronaviruset?

Profilbild på: Håkan Jansson Hej,
har bokat och betalt med Mastercard skidresa med buss + boende/liftkort för fyra personer.
Avresa 6/3 - en vecka.
Läser nu att vissa orter i Lombardiet (sydost) nu stängs ner för in och utresa,
Vi skall till den norra delen nära Österrike utan restriktioner idag.
Vad händer om det blir restriktioner lokalt för Livigno och resan blir inställd?
Vem är det som ställer in resan i första hand?
Vem blir min motpart för krav/återbetalning, arrangören, Mastercard, hemförsäkringen? Håkan Jansson 2020-02-23 11:09 Följ inlägget
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej Håkan,

    Tack för din fråga. Det är många konsumenter som kontaktar oss då de är oroliga för vad som ska hända med deras resa när destinationen drabbas av Coronaviruset.

    Arrangören kan ställa in resan
    Arrangören kan ställa in en paketresa om den inte kan genomföras på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter. Att det råder in- och utreseförbud kan sannolikt ses som en sådan omständighet.

    Arrangören ska informera dig om detta så fort som möjligt när de vet att resan behöver ställas in.

    Återbetalning av resan
    Arrangören ska återbetala kostnader för paketresan utan onödigt dröjsmål men senast inom 14 dagar. Arrangören har inte rätt att ta ut en avbeställningsavgift om det är denne som ställer in resan.

    Vad vi kan hjälpa dig med
    Om du och företaget inte kommer överens kan vi eventuellt hjälpa dig vidare. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor i landet där företaget har sitt kontor för ett eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Denna process är kostnadsfri för dig om konsument.

    Här kan du läsa mer om ECC-nätverket

    Läs mer om hur du skickar in ditt ärende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-02-26 15:06
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej! Har bokat och betalat en kryssning i Karibien. Eftersom jag har en kronisk sjukdom som påverkar mitt immunförsvar, så är jag lite orolig för smitta. Dels många timmar på flyget, dels kryssning en vecka med ca 4000 personer tätt inpå. Får jag återbetalning vid avbokning? Kryssningen har vi bokat via resebyrå, resten har vi skött själva. Hälsn Inga Inga Aleborg 2020-02-29 13:31
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej Inga,

    Tack för din fråga. Jag förstår att det känns oroligt att åka just nu. Vi blir kontaktade av många konsumenter som undrar om de kan avboka sin resa.

    Om det inte finns en avrådan men du tillhör en riskgrupp för att drabbas allvarligt av coronaviruset kan du ändå ha rätt att avboka och få pengar tillbaka. Det krävs då att du har ett läkarintyg som avråder från resan just på grund av viruset och att det inte var känt att viruset fanns på resmålet när du bokade resan. Denna rätt till avbokning har inte prövats rättsligt, det är därför möjligt att arrangören kommer att neka återbetalning.

    Om arrangören nekar återbetalning
    Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

    Du kan även läsa mer i vårt svar - Avboka min resa på grund av coronaviruset

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-02 10:19
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej! Tack för ditg tydliga svar. I dagsläget finns inte viruset på mitt resmål, men med tanke på den långa flygresan samt kryssningen mm så innebär detta att jag under två veckor kommer att befinna mig bland väldigt mycket folk tätt inpå. Och eftersom man i dagsläget inte vet var och hur cironaviruset dyker upp, så känns det allt annat än säkert att resa. Jag har betalat hela resan, flyg, hotell, hyrbil, kryssning med kreditkort SEB. De svarar att de endast återbetalar om jag blir akut sjuk innan resan. Samma svar får jag från mitt försäkringsbolag. Till vem ska jag ställa mitt krav? Inga Aleborg 2020-03-02 11:00
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej Inga,

    Du ska i så fall vända dig mot researrangören. Du bör dock först och främst kolla med din läkare. För att kunna avboka med hänsyn till att du tillhör en riskgrupp behöver du ha ett läkarintyg.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-02 11:48
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej!
    Vi har bokat hotell via booking.com. Sista dagen att avboka boendet är 23 mars, resan påbörjas 10 april. Vad händer om våra flyg ställs in eller av någon annan oundviklig anledning kommer vi inte kunna komma fram? Kommer vi behöva betala alla nätter vi bokat? Susanna 2020-03-09 14:30
  • Profilbild på: Håkan Jansson Hej Susanna,

    Avbokning av hotellet
    Om du kan avboka hotellet beror på hotellets avbokningsvillkor.

    Om flygbolaget ställer in flyget
    Skadestånd
    Om du har drabbats av kostnader på grund av den inställda flygningen, kan du argumentera för att flygbolaget ska ersätta de kostnaderna. Hur möjligheterna att få skadestånd ser ut, beror på varför flygningen har ställts in och vilka åtgärder flygbolaget har vidtagit för att begränsa skadan.

    Kompensation
    Vid inställd flygning kan du även ha rätt till kompensation i form av ett schablonbelopp enligt den europeiska flygförordningen. Du kan själv räkna ut vad du kan ha rätt till i vår flygkalkylator.

    Extraordinära omständigheter

    Om den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits behöver flygbolaget inte betala ut kompensationen. Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget. Bedömningen görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som är extraordinära.

    Klaga skriftligen
    Tänk på att ställa dina krav till flygbolaget skriftligen, gärna via mejl. Spara en kopia av konversationen så att du kan bevisa vad du har krävt i efterhand.

    Du kan läsa mer om dina rättigheter vid en inställd flygning här.

    Om du och flygbolaget inte kommer överens
    Kommer inte du och flygbolaget överens, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en kostnadsfri bedömning av ärendet. Du kan läsa mer på ARN:s webbplats.

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-10 08:34