Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad händer med våra bokade resor om Enduria Travel är i konkurs?

Profilbild på: Hans Möller Vi har köpt två resor av Enduria Travel. Två veckor till Thailand med transfer o boende. En vecka till Gran Canaria med transfer och boende. Resorna är bekräftade av dem i februari och vi har bokat flyg själva. Kan de nu vid den frivilliga konkursen dra tillbaka våra bokningar? Hans Möller 2018-09-25 14:32 Följ inlägget
  • Profilbild på: Hans Möller [Uppdaterad 2018-10-10]

    Hej Hans,

    Tack för din fråga.

    Vi har tagit emot ett ökande antal kontakter och frågor från konsumenter rörande Enduria Travels ekonomiska problem och konkurs. Enligt beslut från domstolen på Las Palmas har företaget gått i konkurs. 
     
    Kan jag få pengarna tillbaka?
    Dina möjligheter att få tillbaka pengarna beror på flera saker bland annat hur du har betalat och konkursboets ekonomi.

    Har du betalat med kort?
    Har du betalat med kort kan du kontakta din bank för att göra en så kallad kortreklamation. Det betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om kortreklamation


    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

    Krav till konkursförvaltaren 
    Utgångspunkten är att du kan anmäla ditt krav till konkursförvaltaren. En anmälan ska vara skriftligt, underskrivet och kan skickas per e-post. Det ska tydligt framgå vilka krav du har på företaget och du bör även bifoga kopior på avtal, genomförd betalning, reklamation och annan dokumentation som bevisar ditt krav. Kravet ska även innehålla ditt (alltså kravställarens) namn, adress och andra uppgifter om din identitet.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

    Enligt konkursbeslutet ska krav mot företaget skickas till konkursförvaltaren inom en månad från beslutet. Enligt uppgift konkursförvaltaren är sista dagen för att inkomma med krav den 5 november, men man bör skicka krav så snart som möjligt.

    Konkursbeslutet

    Uppgifter om konkursförvaltaren
    Namn: Maria del Mar Mejías Jiménes
    NIF (personnummer): 42865731X
    Adress: Padre José de Sosa, n.º 2 6, 2º B, Las Pal as de G. C.
    E-post: mejias.concursal@exnovo.es


    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-09-26 14:31
  • Profilbild på: Hans Möller Här kommer svar angående konkurs Enduria Travel
    Hej Famijen Forslund,



    Enduria Travel har gått i konkurs – men i stället för att stänga dörrarna försöker vi ändå erbjuda er någon sorts valuta för pengarna ni har betalat för. Det vill säga att ni arbetar direkt med Infinite eller tar en vecka på Teneriffa då detta är en sponsorerad vecka.

    Om inget utav dessa alternativ är ok för er så har vi i dagsläget inga andra alternativ.



    Med vänliga hälsningar

    Enduria Travel Mariann Forslund 2018-10-08 16:11
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Mariann,

    Tack för återkoppling.

    Med tanke på svaret skulle jag rekommendera att du å ena sidan efterfrågar någon form av officiellt dokument eller avgörande om att Enduria Travel har gått i konkurs, å andra sidan att du efterfrågar information om konkursförvaltare.

    Av deras svar verkar det vara tydligt att du blir erbjuden att ingå ett nytt avtal som eventuellt kan vara någon form av långfristig semesterprodukt eller tidsdelat boende (timeshare).

    För det fall du ska ingå ett nytt avtal finns information på vår hemsida samt en checklista med information innan köp av semesterboende.

    Checklista innan köp av semesterboende

    Notera alltså att ett alternativ vid konkurs är att ställa krav till konkursförvaltaren. Möjligheterna att då få tillbaka pengar beror som ovan nämnt på om det finns tillgångar kvar.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-08 16:18
  • Profilbild på: Hans Möller Tack för ett snabbt svar vi har mejlat Enduria Travel angående konkursbeslutet precis. Inväntar svar från dom. Mariann Forslund 2018-10-08 16:25
  • Profilbild på: Hans Möller Hej!
    Hur kan Enduria Travel fortsätta att marknadsföra sina tjänster via sin hemsida? De har ingen information om att de har gått i konkurs. Är det ett sätta att försöka sälja tjänster utan att leverera? Egon Frid 2018-10-12 10:46
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Egon,

    Vi vet inte varför Enduria Travel fortfarande har information på sin webbplats om resor och boende samt om de faktiskt även säljer tjänster. Ett företag som är i konkurs driver i regel inte vidare sin verksamhet och kan i regel inte heller ingå avtal. Det är även vanligt att företag ställer om sina webbplatser att enbart visa exempelvis konkursinformation.

    Den information vi hittar att Enduria Travel själva publicerar om sin konkurs finns på startsidan på deras webbplats. Här finns däremot ingen information om var man ska skicka krav vidare.

    För att konsumenter ändå ska få relevant information om konkursen har vi försökt samla information såväl här i vårt frågeforum som på vår webbplats. Vi rekommenderar att man kontrollerar såväl våra webbplatser som Enduria Travels webbplats för mer information.

    Artikel om Enduria Travel i konkurs

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-12 14:01
  • Profilbild på: Hans Möller Hej!
    På denna sida finns ingen information om att Enduria Travel har gått i konkurs. Här ser det ut som om företaget säljer resor och boende som tidigare. Dessutom kan man tycka att deras information på sin hemsida är otydlig och oförståelig om att företaget gått i konkurs.
    https://enduriatravelshop.com/sv/ Egon Frid 2018-10-17 15:07
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Egon,

    Som du skriver framkommer inte i länken du skickade med att företaget har gått i konkurs. På startsidan på deras webbplats framkommer att de inte längre bedriver handel men däremot utan hänvisning till konkursprocessen.

    Att all information om konkursprocessen inte framkommer på deras webbplats är olyckligt. Vi försöker se till att alla berörda ska kunna ta del av information om konkursen från en objektiv källa och i inläggen ovanför hittar du både kontaktuppgifter och konkursbeslutet. Du hittar samma information i en artikel på vår webbplats.

    Artikel om Enduria Travels konkurs

    Om du har någon fråga som du inte känner besvaras är du välkommen att återkomma, eftersom även andra kan undra samma sak.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-18 16:30
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Konsumentverket!
    Jag köpte ett "resepaket" på åtta (8) av Enduro Travel 30 januari 2018. Jag har försökt ringa/nå företaget på Playa del Ingles med täta mellanrum under september och oktober med möts av en spansk telefonsvarare. Jag har inte fått svar på mejl. Nu förstår jag varför - konkurs... Tråkigt att bli lurad på 51 000 SEK. Jag återkommer sedan jag kontakt min bank SEB (gm kreditkortet). // Bengt från Uppsala Bengt Bylund 2018-10-21 18:04
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Konsumentverket!
    Jag har köpt ett "paket" innehållande 6 vouchers av Enduria Travel när vi var på semester på Gran Can i mars i år. Vi vann också en "gratisvecka" på Teneriffa. I mitten av augusti kontaktade jag Enduria och fick utmärkt hjälp att boka gratisveckan, hjälp med transfer osv. Etttrevligt bemötande och bra service.
    När vi nu besökte Teneriffa förra veckan fick vi reda på att de ansökt om konkurs och jag såg också på er utmärkta sida konkursbeslutet i spansk domstol.
    Väl hemma i helgen har jag läst alla sidor i det avtal jag tecknat och på den sista sidan fann jag följande text:
    "Vi bekräftar härmed att om Enduria Travel går i konkurs era 6 veckor kommer att varar giltigt för användning med RCI certifikat via RCI.
    Undertecknat och stämplat av Enduria med ref till vårt avtal.
    Vad är den praktiska betydelsen av detta dokument?
    Kan jag utnyttja 6 veckor på RCI anläggningar med hjälp av de certifikat jag har i min hand?
    Vart vänder jag mig?

    Tacksam för råd!

    Gustaf Gustaf Tomas Jonsson 2018-10-22 14:51
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Gustaf,

    Du bör ta kontakt med RCI för att ta reda på om dina certifikat kan användas för resor hos dem.

    Om du kan använda dina certifikat hos RCI så kan de ge dig information om vad de motsvarar och hur du går tillväga för att använda certifikaten.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-23 09:38
  • Profilbild på: Hans Möller Tack Karolin,
    kan du förtydliga ditt svar med att "vända sig till RCI och fråga"?
    Jag googlade RCI och fick mängder med träffar, alla till olika företag som säljer/bokar time-share lägenheter.
    Finns någon central organisation?
    Gustaf Gustaf Tomas Jonsson 2018-10-24 10:43
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Gustaf,

    Vi vet inte till vilket företag Enduria Travel har hänvisat dig. Du bör kontakta det företag dit avtalet hänvisar. Vi vet dessvärre inte till vilket företag du eventuellt skulle kunna vända dig för att kontrollera om certifikaten är giltiga. I vanliga fall hade vi hänvisat dig att kontakta din motpart för att tydliggöra vad som framkommer i avtalet. Alternativet vore att kontakta alla eller några av företagen du hittar som skulle kunna avses för att kontrollera om certifikaten kan användas eller om det är det företaget som avses i ditt avtal.

    Tänk även på att om du planerar att skicka ett krav till Enduria Travels konkursförvaltare ska detta göra innan den 5 november. Du hittar information om hur du skickar ett krav i denna tråd samt på vår webbplats.

    Artikel om Enduria Travel

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-25 14:37
  • Profilbild på: Hans Möller Hej, finns det någon mall för hur man kan skriva till konkursförvaltaren på engelska? Rose-Marie Andersson 2018-10-26 09:13
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Rose-Marie,

    Vi har ingen mall på hur ett krav ska ställas vid en konkurs.

    Du bör kunna ge en kort sammanfattning av ditt krav samt bifoga underlag som stryker ditt krav.

    Du kan även kontakta konkursförvaltaren för mer information om vilka underlag de behöver.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-26 09:41
  • Profilbild på: Hans Möller Har betalat 30000kr. Ska vi bara känna oss blåsta på dessa pengar? Lena Nelson 2018-11-04 19:30
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Lena,

    Alla som har ett krav mot Enduria Travel bör även göra det som är möjligt för att försöka få till stånd en återbetalning.

    I tråden ovan hittar du den information vi har om hur man kan gå vidare.

    Vänligen notera att enligt den information vi har tagit del av är sista dag för att skicka in ett krav till konkursförvaltaren den 5 november.

    Du hittar också denna information på vår webbplats.

    Artikel om Enduria Travels konkurs

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-05 15:08
  • Profilbild på: Hans Möller Hej! Vi fick kännedom om Enduria Travels konkurs först idag. De skickade ett mail där de berättade om detta. Sista dagen för att ställa krav till konkursförvaltaren var för 2 dagar sedan. Vad gör vi? Sirpa Melander 2018-11-07 15:37
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Sirpa,

    Enligt den information vi har var sista dag att skicka krav den 5 november. Vi vet inte om du fortfarande kan anmäla ditt krav och om det finns regler om för sent inkomna krav men du bör kontakta konkursförvaltaren dels för att påpeka att du har ett krav och dels fråga om du fortfarande kan anmäla kravet. Detta bör du göra så snart som möjligt. Det kan vara bra i denna kontakt att du förklarar varför du inkommer först nu. Det kan vara bra att du utformar kravet till konkursförvaltaren enligt informationen ovan, för det fall det faktiskt är möjligt att inkomma sent.

    Om du får svar från konkursförvaltaren som även kan vara andra till hjälp ber vi dig att återkomma.

    Notera att oavsett om det är för senat att anmäla krav i konkursprocessen kanske du fortfarande har möjligheten att göra en kortreklamation enligt ovan.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-07 16:28
  • Profilbild på: Hans Möller Om man vill försöka få tillbaka pengarna från banken, dvs göra en kortreklamation, antar jag att banken vill se att de vouchers vi köpte är outnyttjade. Hur bär man sig åt för att få tag i dessa uppgifter om företaget inte svarar? Carola 2018-11-07 20:01
  • Profilbild på: Hans Möller Hej, Jag heter Aftab och idag så läste jag att ni gick i konkurs och jag hade köpt två stycken certifikat för 2 veckor per semester och vad ska jag göra nu? Vi har betalt i kontant och med kort. Vi har bevis på det och kvittot. Vi köpte det i Playa de ingles, hur ska vi gå vidare? Kan i resa med det eller får vi pengarna tillbaks? Aftab 2018-11-08 18:39
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Carola,

    När du gör en kortreklamation bör du generellt bifoga allt underlag till banken som bevis för vad som har hänt och vad du har rätt till. Exakt vilken dokumentation detta innebär kan vi inte svara på, men du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se 

    Hej Aftab,

    Det stämmer att Enduria Travel ansökte om konkurs för några veckor sedan. I inläggen ovan har vi beskrivit hur man kan gå vidare om man har ett krav mot företaget, exempelvis om man inte har fått det boende som man har rätt att få enligt avtal. Jag får rekommendera dig att läsa inläggen ovan och om du har en fråga som du inte hittar svar på är du välkommen att ställa den här. Med stor sannolikhet blir inte din resa av, men du kan alltid kontakta boendet för att kontrollera om boendet kan ha bokats.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-09 09:16
  • Profilbild på: Hans Möller Fick reda på att dom gott i konkurs igår, då kan jag inte ställa krav? fick man kunde gå med gratis o certifikaten betalade i Infinite. Eva Nordqvist 2018-11-15 19:19
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Eva,

    Tack för ditt inlägg.

    Enligt vår information var sista dagen att ställa ett krav den 5 november. Vi vet inte om du fortfarande kan anmäla ditt krav och om det finns regler om för sent inkomna krav men du bör kontakta konkursförvaltaren dels för att påpeka att du har ett krav och dels fråga om du fortfarande kan anmäla kravet. Detta bör du göra så snart som möjligt. Det kan vara bra i denna kontakt att du förklarar varför du inkommer först nu. Det kan vara bra att du utformar kravet till konkursförvaltaren enligt informationen ovan, för det fall det faktiskt är möjligt att inkomma sent.

    Notera att oavsett om det är för senat att anmäla krav i konkursprocessen kanske du fortfarande har möjligheten att göra en kortreklamation enligt ovan.

    Gällande erbjudandet om att flytta certifikaten till Infinite kan Konsument Europa inte ta någon ställning till deras produkter. Läs gärna vår checklista för tips om vad du bör tänka på om du funderar på att acceptera erbjudandet.

    Checklista innan köp av semesterboende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-16 13:03
  • Profilbild på: Hans Möller Hei. Vi fikk beskjed om konkursen til Enduria Travels konkurs 07.11.18. Kan du fortelle meg hvilken nasjonalitet firma er registrert under. Jeg har kontaktet reisegarantifondet i norge, men de kan ikke hjelpe. Derfor vil jeg sende en forespørsel til reisegarantifondet i det landet selskapet er registrert. Tove 2018-11-19 14:50
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Tove,

    Enduria Travel var registrerade på San Bartolome de Tirajana på Las Palmas i Spanien med organisationsnummer B76069392.

    Det ska sägas att i många frågor som har rört Enduria Travel har avtalen rör tidsdelat boende eller långfristiga semesterprodukter, ett område där det finns särskilda regler.

    För att resegaranti ska täcka en konkurs krävs i regel att det rör konkurs av en paketresearrangör. Vi kan därför inte svara på om Enduria Travels konkurs skulle kunna omfattas av en resegaranti, men vi har för tillfället efterfrågat mer information från lokala konsumentvägledare rörande denna fråga och kommer uppdatera vår information då vi vet mer och får svar.

    Här kan du läsa mer generell information om resegaranti

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-21 11:08
  • Profilbild på: Hans Möller Vi köpte våra 6 certifikat i december 2014. De är fortfarande outnyttjade. Vi betalde med Nordeas MasterCard och vi har begärt kortreklamation från Nordea. De har nu svarat att de tyvärr inte kan hjälpa oss pga att vår reklamation passerat tidsramen för Visas och MasterCards internationella regelverk för kortreklamationer. Den maximala tidsgränsen är 540 dagar från köp/transaktion. Vi har även vänt oss till konkursförvaltaren men det ser omöjligt ut att kunna få något därifrån. Har vi då ingen möjlighet att få tillbaka våra pengar? Carola 2018-11-23 14:28
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Carola,

    Möjligheterna att få tillbaka pengar vid konkurs är ofta begränsade och beror på konkursboets ekonomi. I vanliga fall är man hänvisad till konkursförfarandet och konkursboet, men det kan som ovan nämnt ibland finnas möjlighet att göra en kortreklamation. Förutom att göra en kortreklamation hänvisar vi även till att man bör kontrollera med sin hemförsäkring om man där kan ha ett skydd vid försäkringar.

    Om du inte har möjlighet att få pengar någon av dessa vägar finns alltså en risk att du inte får några pengar, särskilt då om det inte finns några pengar i konkursboet. Det ska däremot sägas att det inte är ovanligt att konkursprocessen kan ta tid och det kan alltså ta tid att veta om man kan få något från konkursboet.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-26 09:27
  • Profilbild på: Hans Möller Hej!
    Vi har skickat krav till konkursförvaltaren först den 10/11 därför att vi fick via mail den 8/11 reda på att Enduria gått i konkurs!! Kraven skulle vara inne 5/11 tydligen, men det visste vi ju inte eftersom vi inte fått någon uppgift om det.
    Vi har inte fått någon respons eller svar från konkursförvaltaren.
    Vi har även prata med vår bank och de kan tyvärr inte hjälpa oss heller.
    Vi har två innestående resor på ca 20000 kr. Vad gör vi? Är det någon som fått kontakt med RCI?
    Iréne och Torgny Thorstensson iréne Thorstensson 2018-12-03 14:35
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Iréne,

    Vi har hört från flera konsumenter att de har fått informationen om konkursen sent och att de därför har skickat in sina krav sent. Vi har tyvärr ingen information om vad som händer med krav som har skickats in försent.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-03 15:00
  • Profilbild på: Hans Möller Jag skickade mitt krav till konkursförvaltaren 5.11.2018. Hon svarade att hon fick mitt krav . Jag har hört ingenting efter det.
    Det ser ut att Enduria har inga pengar att betala något.
    Jag köpte två veckor, men jag har gått ingenting. Enduria hat inte kunnat fylla vad lovade november 2016.
    Den enda möjlighet har de som betalade med kreditkort....regel 75%.
    Jag tror, att brittiska har fått sina
    Pengar om de betalade med Barclaycard. Sirkka-Liisa Kaukanen 2018-12-05 13:12
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Sirkka-Liisa,

    Att ett företag begärs eller ansöker om konkurs innebär vanligtvis att företaget inte har några pengar för att fullgöra sina förpliktelser. Konkursförfarandet innebär att det kollas hur mycket pengar företaget har kvar.

    En sådan process kan tyvärr bli ganska långdragen och ibland pågå i flera år.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-12-07 09:03
  • Profilbild på: Hans Möller Vi fick den 13/2 mail från Enduria om att den 28/2 är sista dagen för att ansluta sig till Infinite. Jag har mailat Infinite för att få information om vad ett medlemskap hos dem kostar, d v s vad får jag för mina 50 000 kr jag har betalat till Enduria, men tyvärr inte fått något svar. Är det någon som haft någon kontakt el hoppat på erbjudandet med Infinite och vet vad man får för sina pengar? Som jag har förstått det skulle det kosta i vart fall 200 - 400 euro för varje resa med Infinite, vet ej om det är totalt el per person, men redan här tycker jag ju att en möjlig resa börjar bli dyr med tanke på det jag redan har betalat. Carola 2019-02-26 14:50
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Carola,

    Vi har hört och sett från andra konsumenter att Enduria Travel har skickat ut denna typ av erbjudande. Vi vet emellertid inte exakt vad det nya avtalet innebär eller exakt vilken form av semesterprodukt som avses.

    Av de meddelanden vi har sett verkar det tydligt att det rör möjligheten att ingå ett nytt avtal. Det finns därför ingen skyldighet att acceptera avtalet och i likhet med alla avtal bör man innan man överväga att godkänna avtalet undersöka vad avtalet i sådant fall innebär, såväl rättigheter som skyldigheter på kort och lång sikt. Det är även viktigt att veta på hur lång tid man binder upp sig och om det finns möjlighet att säga upp avtalet samt i sådant fall om det finns uppsägningstid.

    För det fall du ska ingå ett nytt avtal finns information på vår hemsida samt en checklista med information innan köp av semesterboende.

    Checklista innan köp av semesterboende

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-02-27 09:34
  • Profilbild på: Hans Möller Vi har lest igjennom hva som er skrevet i fråge o ditt svar. Syntes ikke du ger noe svar vi skal bare söke videre. Har hatt kontakt med konsumentombudsmannen i Kristinehamn var vi bor. Hun ger oss samme svar. Vi har förlorat 50.000 o ni kan ikke hjelpe till. Tycker det er dåligt.
    Konsumentombudsmannen bad oss kontakte dere. Hvorfor ni kan jo ikke gi noe svar. Visst har vi varit korkade som har gett oss inn på det med åpne ögon, men trodde faktisk ni kunne hjelpe till. Hva er Infinity vi finner inget på dette. Kan du finne ut något. Marit Schie 2019-02-27 12:26
  • Profilbild på: Hans Möller Hej Marit,

    Svaret ligger redan i första svaret i den här tråden. Då Enduria inte kan leverera er bokad resa har ni givetvis rätt att få tillbaka pengarna. Om ni faktiskt kan få tillbaka pengarna beror på följande:

    Kan jag få pengarna tillbaka?
    Dina möjligheter att få tillbaka pengarna beror på flera saker bland annat hur du har betalat och konkursboets ekonomi.

    Har du betalat med kort?
    Har du betalat med kort kan du kontakta din bank för att göra en så kallad kortreklamation. Det betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om kortreklamation


    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

    Krav till konkursförvaltaren 
    Utgångspunkten är att du kan anmäla ditt krav till konkursförvaltaren. En anmälan ska vara skriftligt, underskrivet och kan skickas per e-post. Det ska tydligt framgå vilka krav du har på företaget och du bör även bifoga kopior på avtal, genomförd betalning, reklamation och annan dokumentation som bevisar ditt krav. Kravet ska även innehålla ditt (alltså kravställarens) namn, adress och andra uppgifter om din identitet.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

    Enligt konkursbeslutet ska krav mot företaget skickas till konkursförvaltaren inom en månad från beslutet. Enligt uppgift konkursförvaltaren är sista dagen för att inkomma med krav den 5 november, men man bör skicka krav så snart som möjligt.

    Konkursbeslutet

    Uppgifter om konkursförvaltaren
    Namn: Maria del Mar Mejías Jiménes
    NIF (personnummer): 42865731X
    Adress: Padre José de Sosa, n.º 2 6, 2º B, Las Pal as de G. C.
    E-post: mejias.concursal@exnovo.es

    Alternativ resa?
    Vi har ingen information om Infinity och vet inte exakt vad det nya avtalet skulle innebära eller exakt vilken form av semesterprodukt som avses.

    Av de meddelanden vi har sett verkar det tydligt att det rör möjligheten att ingå ett nytt avtal. Det finns därför ingen skyldighet att acceptera avtalet och i likhet med alla avtal bör man innan man överväga att godkänna avtalet undersöka vad avtalet i sådant fall innebär, såväl rättigheter som skyldigheter på kort och lång sikt. Det är även viktigt att veta på hur lång tid man binder upp sig och om det finns möjlighet att säga upp avtalet samt i sådant fall om det finns uppsägningstid.

    För det fall du ska ingå ett nytt avtal finns information på vår hemsida samt en checklista med information innan köp av semesterboende.

    Checklista innan köp av semesterboende 

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-02-27 14:15

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter