Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad gör jag när hantverkaren inte rättar till felen?

Profilbild på: Konny Hej!

Vi har ett stort problem som vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare med. För ett halvår sedan anlitade vi ett företag som skulle renovera vårt badrum… Sedan dess har i princip allt som kan gå fel gått fel. När vi gjorde avtalet om renoveringen fick vi träffa ägaren till företaget och han verkade vara väldigt kompetent och duktig. Dessvärre är flera av de anställda inte det… Flera stora fel har begåtts under arbetet. Vissa av dem har åtgärdats hjälpligt (efter mycket tjat), men det finns fortfarande flera fel kvar och nu verkar företaget ha tröttnat. Vi får allt svårare att få kontakt med någon, de svarar inte när vi ringer och det tar en evighet innan de svarar på mejl. Samtidigt har de skickat en faktura som de säger att vi måste betala. Vi har betalat en del av arbetet men det känns inte bra att betala mer när det fortfarande är en massa fel som de inte verkar vilja åtgärda, men vi vill heller inte hamna hos inkasso eller Kronofogden… Vi vill heller inte ha ett badrum med massa fel! Vi vet varken ut eller in längre, vad ska vi göra?? Konny 2017-09-28 10:41 Följ inlägget
  • Profilbild på: Konny Hej Konny,

    Börja med att kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl, för att klaga på (reklamera) felen i badrummet och ställa krav på att de åtgärdas. Företaget är enligt lag skyldigt att rätta till felen inom en rimlig tid och utan kostnad för er.

    Rätt att hålla inne betalning
    Ni har rätt att hålla inne med en del av betalningen som säkerhet. Den del ni håller inne med ska motsvara felen, det vill säga vad det skulle kosta för er att få felen åtgärdade av någon annan.

    Bestrida faktura
    När ni håller inne med betalning behöver ni protestera mot (bestrida) fakturan. Att bestrida innebär att ni kontaktar företaget skriftligen, exempelvis via mejl, och meddelar att ni inte kommer att betala och varför. Tänk på att ni endast kan bestrida den del av fakturan som motsvarar vad det kostar för er att få felen åtgärdade.

    Exempel:

    Om det skulle kosta er cirka 10 000 kronor att  åtgärda felen och fakturan är på 20 000 kronor, innebär det att ni betalar 10 000 kronor av fakturan. Samtidigt meddelar ni företaget att ni bestrider resterande del av fakturan.

    Mer information om att bestrida faktura

    Inkasso och Kronofogden
    Även om företaget skulle ta hjälp av ett inkassobolag för att få betalt har ni möjlighet att bestrida kravet. Då ska ni göra precis som när ni bestred fakturan med skillnaden att ni kontaktar inkassobolaget istället för företaget. Ni riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att ni bestrider ett krav från ett inkassobolag.

    Om företaget väljer att vända sig till Kronofogden kommer ni att få ett så kallat betalningsföreläggande. Även ett betalningsföreläggande kan bestridas om ni tycker att det är felaktigt. Om ni inte skulle varken betala eller bestrida föreläggandet kommer Kronofogden att meddela ett så kallat utslag, och det är först då som en betalningsanmärkning kan bli aktuell.

    Om företaget inte åtgärdar felen
    Om företaget inte rättar till felen trots att ni har skrivit till dem och hållit inne med betalning skulle ni kunna vända er till ett annat företag för att få felen åtgärdade. Innan ni gör det är det bra om ni skriver till företaget ytterligare en gång, för att förklara vad ni kommer att göra och att ni tänker använda den summa som ni har hållit inne med för att bekosta arbetet.

    När ni köper den här typen av tjänst från ett företag gäller konsumenttjänstlagen.

    Läs mer om konsumenttjänstlagen

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:04

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, mejl eller telefon. Forumet öppnar för nya frågor den 25 februari. Välkommen åter!