Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad gör jag med varor som jag inte har beställt?

Profilbild på: Emma Jag har fått ett paket med hälsokostprodukter men jag har inte beställt något! Vad gör jag? Måste jag betala? Emma 2017-09-27 16:17 Följ inlägget
  • Profilbild på: Emma Hej Emma,

    Nej, du behöver inte betala för något som du inte har beställt. Om företaget påstår att du har gjort en beställning måste de bevisa att den beställningen finns.

    Om du har fått en faktura med i paketet är det viktigt att bestrida (protestera mot) den och förklara varför du inte tänker betala. Skriv till företaget, gärna via mejl, och spara en kopia på det du skickar. Vi har en mall som du kan använda.

    Mall för att bestrida felaktig faktura

    Du är inte skyldig att betala returfrakten om du inte har beställt något. Be företaget skicka en returfraktsedel om de vill ha tillbaka varorna.

    Läs mer om att bestrida felaktiga fakturor i vår artikel om bluffakturor

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:04
  • Profilbild på: Emma Hur länge är man skyldig att ha kvar varan (hålla på den) i väntan om dom vill ha tillbaka varan i ett sådant här fall? Dennis 2017-10-06 01:52
  • Profilbild på: Emma Hej Dennis,

    När det gäller den här typen av situationer finns det tyvärr ingen lag som säger hur länge du måste behålla varan. Därför kan det vara bra att skriva till företaget, exempelvis via mejl, och begära att de skickar en retursedel för frakten tillbaka (eller kommer och hämtar varan).

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-10-06 15:07
  • Profilbild på: Emma Men om det innebär stort besvär att ta sig till postombud vad har man då för rättigheter? Kan jag kräva att dom avhämtar varorna? Och har jag rätt att bli ersatt för transport till postombud och ev emallering? Anders 2018-11-13 15:40
  • Profilbild på: Emma Hej Anders,

    Du är som sagt inte skyldig att betala något om du har fått hem varor som du inte har beställt. Om du kommer att få kostnader på grund av att företaget vill ha tillbaka de varorna får du skriva det till företaget och förklara det.

    Kräver företaget att du till exempel packar varorna på ett visst sätt med något emballage så är det också företaget som ska stå för kostnaden för emballaget.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-11-15 14:38

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter