Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad gäller om jag inte får min bonusvara?

Profilbild på: Anja Hej,

Jag och min sambo bestämde oss för att köpa utemöbler av ett företag. När vi skulle köpa varorna så hade företaget ett erbjudande om att vi skulle få en solparasoll på köpet. Det framgick av erbjudandet att solparasollen fanns i begränsad upplaga och att det var först till kvarn.

När vi åkte till butiken så frågade jag i kassan om solparasollet fanns kvar och det fanns det. De lovade att packa in parasollet tillsammans med utemöblerna. När jag kom hem och skulle packa upp möblerna så märkte jag att parasollet inte alls var med. Jag tog kontakt med företaget så fort jag kom hem och de beklagade och sa att parasollet tyvärr var slut.

Jag känner mig lurad och besviken, en stor anledning till att jag köpte utemöblerna av just detta företag var för att jag kunde få ett parasoll på köpet.

Vad har jag rätt till i detta fall?

Jag undrar också vad som händer om jag tillslut får solparasollet och det går sönder efter en viss tid. Kan jag klaga till företaget då?

Tack på förhand /Anja Anja 2019-05-07 10:41 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anja Hej Anja,

    Om företaget vid köpet av utemöblerna har lovat dig ett parasoll på köpet ses det som en del av ert avtal. Grundprincipen är att företaget ska hålla sin del av avtalet och se till att du får parasollet.

    Muntligt avtal kan vara svåra att bevisa
    Det faktum att ni har ingått avtalet muntligen kan försvåra bevisläget för er, trots att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. Problemen brukar uppstå om motparten förnekar den muntliga överenskommelsen.

    Nu verkar företaget i och för sig inte neka till att du har blivit lovad ett parasoll, men om de skulle ändra inställning är det bra att ha någon form av underlag (exempelvis en bekräftelse via mejl) som visar på deras löfte.

    Om du kan bevisa att du har blivit lovad att få parasollet på köpet så kan du kräva att företaget ska hålla sitt löfte.

    Om företaget inte kan leverera parasollet till dig
    Om företaget inte kan hålla sin del av avtalet och leverera parasollet till dig, och du menar att parasollet var en stor anledning till att du köpte just dessa möbler så kan du argumentera för att få häva köpet. Det betyder att du lämnar tillbaka möblerna och får pengarna tillbaka. Det svåra med att argumentera för att få häva hela köpet är att en bonusvara normalt sett ses som en separat del av köpet, och inte som en del av huvudvaran (möblerna i det här fallet).

    Om du har rätt att häva köpet är inget vi kan avgöra, utan det krävs vanligen en prövning i det enskilda fallet. Kommer du inte överens med företaget kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Reklamera fel på en bonusvara
    Du funderade även på vad som händer om du får parasollet och det går sönder efter en tid. Även fast det är en bonusvara har du rätt att klaga till företaget.

    Går parasollet sönder kan du kräva att företaget lagar det, eller ger dig ett nytt. När det gäller varor som du får på köpet ser dock nästa steg i reklamationsprocessen lite annorlunda ut, till skillnad från om det hade varit möblerna som gick sönder.

    I vanliga fall kan du, om varken lagning eller en ny vara är möjligt, kräva ett prisavdrag eller häva köpet. Men i och med att du inte har betalat för parasollet så är priset noll kronor. Det innebär att du inte kan kräva varken prisavdrag eller hävning eftersom du inte ska kunna ”tjäna på” en reklamation.

    I det här fallet är du alltså troligtvis begränsad till att kräva antingen reparation eller ett nytt parasoll.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Vänligen Ronja Vägledare, Hallå konsument 2019-05-07 10:46

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!