Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad gäller nu när UD avråder från alla resor till utlandet?

Profilbild på: Lisa Hej,
jag har en resa bokad till Mallorca den 7 juni men nu avråder ju UD från alla resor till utlandet som inte är nödvändiga. Får jag tillbaka alla mina pengar? Vad gäller? Lisa 2020-03-15 10:57 Följ inlägget
  • Profilbild på: Lisa Hej Lisa,

    Precis som du skriver avråder nu UD från alla resor till utlandet som inte är nödvändiga fram till 15 juni.

    Först och främst vill vi uppmana dig att ta kontakt med ditt flygbolag. Då du inte har avresedatum förrän längre fram kan du vänta ett tag med att kontakta flygbolaget då de av naturliga skäl har fullt upp att ta hand om de resenärer som ska åka de närmaste dagarna.

    Hur dina rättigheter för återbetalning ser ut beror på vilken typ av resa du har köpt.

    Om du har köpt en paketresa
    Har du bokat en paketresa innebär det att du enligt paketreselagen har rätt till full återbetalning vid avrådan från UD. Även om arrangören ställer in resan har du rätt till full återbetalning, oavsett vad anledningen är till att resan har ställts in.

    Du ska få återbetalning inom 14 dagar men eftersom branschen just nu befinner sig i en extrem situation kanske du måste räkna med att få vänta längre än så på att få dina pengar tillbaka.

    Om du har köpt en reguljär flygbiljett
    Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning för just den här situationen, men du har alltid rätt att få tillbaka pengar för skatter och avgifter.

    När UD nu avråder från alla resmål bör du dock kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen till det är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

    Inställt flyg
    Om flygbolagen själva ställer in resan måste de återbetala pengarna för flygbiljetten.

    Om paketresearrangören/flygbolaget nekar återbetalning
    Om du har ställt krav på paketresearrangören/flygbolaget om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men de nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

    Det finns också möjlighet att få ärendet prövat i domstol. Ta i så fall kontakt med din närmsta tingsrätt.

    Vänligen Hanna 2020-03-15 11:51