Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad gäller när det uppstår tekniskt fel vid bokning av paketresa?

Profilbild på: Alexander Hej, jag skulle boka en paketresa, men när jag skulle slutföra bokningen står det ”din bokning tog för lång tid, vänligen försök igen om en liten stund”. Jag provade då två gånger till fast med samma resultat. Då antog jag att ett tekniskt fel uppstått och att ingen bokning gjordes. Några dagar senare får jag tre mejl som säger ”Tack för din bokning”. Alla tre resor har alltså blivit bokade, trots att felmeddelanden kommit upp vid alla tillfällen! Jag kan dessutom se att pengarna nu har reserverats för alla tre bokningar. Vad gäller när detta händer? Är jag verkligen skyldig att betala för alla bokningar? Alexander 2018-11-15 11:35 Följ inlägget
  • Profilbild på: Alexander Hej Alexander,

    Det är inte säkert att du behöver betala för alla resor om du kan visa att det uppstått ett tekniskt fel.

    Ersättning på grund av tekniskt fel
    Att det står ”försök igen” trots att en bokning gått igenom bör betraktas som ett tekniskt fel. Vid tekniskt fel kan du ha rätt till ersättning för kostnader du drabbats av till följd av det tekniska felet på webbplatsen. I ditt fall innebär det att du kan ha rätt till återbetalning för de två resorna som blev felaktigt bokade. Men det kräver att du kan visa att ett tekniskt fel uppstått vid bokningen, exempelvis genom skärmdumpar eller foton av webbsidan med felmeddelandet.

    Observera att det finns undantag 
    Det finns omständigheter då reglerna om ersättning vid tekniskt fel inte gäller. Om du orsakat det tekniska felet eller om felet beror på omständigheter utanför företagets kontroll har du ingen rätt till ersättning.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2018-11-15 11:53

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!