Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Vad gäller för min paketresa när jag ska flyga ut från ett annat land?

Profilbild på: Mattias Vi bokade en Paketresa med Solresor till Spanien, både flyg och hotell. Vi bor i Sverige (Skåne) och skulle resa ut från Köpenhamn 13 juni kl 1300. Resan har betalts. I slutet av april mailade Solresor att resan var annullerad p g a Covid 19 och de restriktioner/avrådan som gjordes av regeringarna. Men vi har fortfarande inte fått återbetalning. De påstår att om resan utgått från Sverige hade de betalt tillbaka men att man nu, pg a resan ut från Köpenhamn nu väntar in danska regeringens besked vad som gäller efter 30 maj. Men p g a svenska reserekommendationer kan vi ju inte komma in i Danmark för att resa till flygplatsen (och vi vill inte resa p g a rådande situation). Har resebyrån rätt att vägra betala tillbaka pengar utifrån den svenska avrådan? Vad gäller? Mattias 2020-05-14 21:41 Följ inlägget
  • Profilbild på: Mattias Hej Mattias,

    Tack för din fråga.

    Generellt sett ska arrangören göra en återbetalning om de ställer in resan. Det gäller oberoende om svenska eller danska UD avråder. Solresor bör alltså redan ha gjort en återbetalning till dig.

    Kontakta gärna Solresor igen med hänvisning till att om de ställer in resan ska de göra en återbetalning.

    Om resan inte har ställts in men ska avgå under den tiden då svenska UD avråder från resor bör ni kunna avboka själva och få en full återbetalning med hänvisning till svenska UD:s avrådan.

    Om du och Solresor inte kommer överens kan vi eventuellt hjälpa dig vidare.

    Vad vi kan hjälpa dig med
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor i landet där företaget har sitt kontor för ett eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Denna process är kostnadsfri för dig om konsument.

    Här kan du läsa mer om ECC-nätverket

    Läs mer om hur du skickar in ditt ärende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-05-20 09:35

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor på måndag. Välkommen åter!