Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

USA inför inreseförbud för europeiska medborgare, vad kan jag göra nu?

Profilbild på: Ams Hej! Jag har en inbokad resa till USA 1 april, allt gick via en resebyrå. Nu har USA satt förbud för alla resor från Europa, vad är det då som gäller nu med avbokning? Bör man vända sig till sin bank? Försäkringsbolag? Ams 2020-03-12 07:06 Följ inlägget
  • Profilbild på: Ams Hej Ams,

Tack för din fråga. Vi får nu många frågor från konsumenter med anledning av att USA har infört ett reseförbud. Vilka rättigheter du har beror på omständigheterna för just din resa.

Generellt är det resenären själv som ansvarar för att ha rätt resehandlingar som giltigt pass och visum. Att ett land inför ett sådant inreseförbud är dock en exceptionell händelse som lagstiftningen inte har tänkt på. Vi kan i nuläget inte svara på om du har rätt till ersättning.

Om flyget ställs in
    Om flyget ställs in innan avresa ska flygbolaget erbjuda dig återbetalning eller ombokning. Om du är fast utomlands på grund av att flyget hem har ställts in kan du ha rätt att kräva att flygbolaget ska ordna med mat och boende under den tid som det behövs. Det gäller under förutsättning att du är fast i ett land inom EU eller har bokat hemresan med ett flygbolag som är registrerat inom EU.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter vid inställt flyg

Ersättning från försäkringsbolaget
    Det kan finnas möjlighet att få ersättning för utlägg genom din reseförsäkring. Kontakta i så fall ditt försäkringsbolag för att få mer information om vad som gäller för dig.

Behöver du mer information om försäkringar kan du ta kontakt med vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå.

Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats

Avboka hotell och evenemang
    Om du har bokat hotell, hyrbil eller ett evenemang i USA behöver du kolla på avtalsvillkoren om du kan avboka eller inte.

Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-12 10:05