Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Uppsagt serviceavtal på köpt ny bil

Profilbild på: Christian Brandemo Hej, har för ett år sedan köpt en ny bil hos Bilia i Nacka och tecknade samtidigt med detta ett tre års serviceavtal på bilen för att underlätta. Vad som nu har hänt är att Bilia har sagt upp sitt avtal på service med hänvisning till att företaget har sagt upp sitt samarbete med Hyundai. Min fråga är då att kan de göra såhär, då mitt avtal inte är tecknat med Hyundai utan Bilia som rent faktiskt sålt mig fordonet? Christian Brandemo 2018-09-24 15:21 Följ inlägget
  • Profilbild på: Christian Brandemo Hej Christian,

Det beror på vad som står i avtalsvillkoren.

För att företaget ska ha rätt att bryta ett ingånget avtal i förtid så bör det finns inskrivet i avtalsvillkoren att företaget kan ha rätt att göra så.

Du behöver alltså läsa igenom villkoren för att se vad som står där. Om du anser att villkoren inte ger företaget rätt att säga upp avtalet så ska du bestrida detta och kräva att det ska fullföljas.

Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2018-09-25 15:42

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!