Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Thomas Cook / Ving i konkurs. Vad har jag rätt till?

Profilbild på: Fredrik Jag hörde på nyheterna att paketresearrangören Vings ägarbolag Thomas Cook har ansökt om konkurs. Min farmor befinner sig i Grekland just nu med Ving och undrar vad som kommer att hända? Jag har dessutom köpt en resa med bolaget i höst, har jag rätt till pengarna tillbaka för den? Fredrik 2019-09-23 07:40 Följ inlägget
  • Profilbild på: Fredrik Uppdatering 24 september 2019: Ving har nu gått ut med information om att de kommer börja flyga som vanligt igen. Ta därför i första hand kontakt med Ving om ni har frågor om kommande resor. Läs mer på Vings webbplats


    Hej Fredrik,

    I nuläget har inte Ving gått i konkurs så ni bör vända er direkt till Ving med era krav och fråga hur ni kan gå vidare. Ving är i detta fall paketresearrangör och Thomas Cook är flygbolaget som utför flygningen. Ving har lagt ut information på sin webbplats, så börja gärna med att läsa där.

    Till informationen på Vings webbplats

    Om en flygning i en paketresa blir inställd ansvarar paketresearrangören för att resenären ska nå sin destination. I de fall resan inte har påbörjats ska arrangören få chans att ordna en lämplig ersättningsresa. Kan de inte göra det kan du begära en återbetalning.

    Rättigheter vid en konkurs
    Har du köpt en paketresa och paketresearrangören går i konkurs, kan du få tillbaka pengar via resegarantin. Alla företag som säljer paketresor måste ha en resegaranti. Det fungerar som ett skydd för dig.

    Ställs din resa in på grund av konkurs hos företaget kan du få kompensation från resegarantin. Om inget annat framgår av villkoren i resegarantin, kan du ansöka om ersättning från Kammarkollegiet. Du måste söka senast tre månader efter att resan ställdes in.

    Läs mer om resegarantin på Kammarkollegiets webbplats

    Om en paketresearrangör går i konkurs under resan kan det vara svårt för resenären att ta sig hem. I första hand måste man vända sig till paketresearrangören för att få hjälp. Om arrangören inte har någon möjlighet att ordna med en hemresa kan man som resenär vara tvungen att själv köpa en biljett för hemresan. I sådana lägen kan det finnas möjlighet att kräva ersättning för den biljetten i efterhand.

    Om din farmor inte har möjlighet att köpa en ny flygbiljett hem och om ingen annan kan låna henne pengar, har hon möjlighet att ta kontakt med svenska ambassaden i Grekland för ett lån.

    Läs mer om att vara ekonomiskt nödställd utomlands här

    Om du enbart har köpt flygstol

    Resegarantin gäller inte för reguljära flygbiljetter, utan enbart för paketresor. Skulle det vara så att du endast köpt flygbiljetter kan du läsa mer om dina rättigheter i detta inlägg: Flygbolaget har gått i konkurs, vad har jag rätt till?

    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2019-09-23 09:29
  • Profilbild på: Fredrik Vi har bokat resa den 29/9 från kalmar flygplats till Rhodos vi bokade en paketresa med Ving, kan man bli erbjuden en ersättningsresa eller hur ska vi göra?? Bettan 2019-09-23 10:03
  • Profilbild på: Fredrik Hej.

    Jag undrar om man kan få någon form av ersättning för förlorad arbetsinkomst sen när man kommer hem?

    Mvh Jeaquline 2019-09-23 10:09
  • Profilbild på: Fredrik Hej, vad händer med presentkort som är utgivna av Ving Sverige? Roland 2019-09-23 10:17
  • Profilbild på: Fredrik Om man betalat resan med presentkort, omfattas man av resegarantin? Gunnar 2019-09-23 10:58
  • Profilbild på: Fredrik Bokad resa i november.
    Hej! Vi har bokat en resa till Maldiverna i slutet på november.
    Betalar resan med Vingkortet.
    Flyger med Qatar/SAS och undrar nu hur det blir med vår resa? Ulf Hermansson 2019-09-23 11:12
  • Profilbild på: Fredrik Hej alla,

    Vi förstår att många är oroliga just nu, men som resenär får man försöka ha lite is i magen och invänta ett besked från Ving. Vi har som sagt ingen information i nuläget om att Ving har gått i konkurs, utan det är Thomas Cook som har ansökt om konkurs.

    För er som har bokat en resa med Ving där flyget har ställts in så har Ving i första hand skyldighet att boka om er på ett nytt flyg. Det är viktigt att ta kontakt med Ving innan ni eventuellt bokar någon egen flygresa. Ta gärna kontakt med Ving via mejl, så ni har bra bevisning efteråt på att ni faktiskt har gjort det också.

    Reser ni med något annat flygbolag än Thomas Cook så är det inte säkert att flyget har ställts in, så ta i så fall kontakt med det utförande flygbolaget för mer information om vad som gäller.

    Vad gäller med presentkort?
    Om man har ett presentkort kan det vara bra att försöka utnyttja det så snart som möjligt. Har man bokat en resa redan som man har betalat med presentkort skyddas man av resegarantin om paketresearrangören skulle gå i konkurs. Resegarantin ersätter dock inte själva presentkortet, utan enbart en redan bokad paketresa.

    Har man ett presentkort hos en paketresearrangör som gått i konkurs som man inte hunnit utnyttja ännu, blir det svårt att kräva någon ersättning för det presentkortet. En nackdel med presentkort är att de faktiskt kan bli helt värdelösa vid en konkurs.

    Rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst?
    Om ens flyg har blivit inställt och om man på grund av det har fått några merkostnader kan det finnas möjlighet att kräva ersättning från paketresearrangören för de merkostnaderna.

    Är det så att man har förlorat arbetsinkomst på grund av ett inställt flyg måste man ordna med ett intyg från arbetsgivaren som styrker det för att ha möjlighet att kräva ersättning.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-23 12:00
  • Profilbild på: Fredrik Vad händer om ving behöver flyga hem oss innan vår ordinarie flygning. Har vi rätt till någon ersättning då och hur kan detta se ut. Då vi redan anlänt till mitt resmål. Ella 2019-09-23 13:13
  • Profilbild på: Fredrik Gäller resegarantin om jag slutbetalar min resa (Ving) nu när jag känner till moderbolagets problem alt. Om jag betalar resan när Ving gått i konkurs? Börje Bojstedt 2019-09-23 13:28
  • Profilbild på: Fredrik Hej! Vi har en inplanerad resa i början av November. Vi har betalt anmälnings avgift men slutbetalningen ska vara senast imorgon den 24/9. Ska vi betala? Ursula 2019-09-23 14:27
  • Profilbild på: Fredrik Hej alla,

    Om paketresan blir kortare
    Om Ving flyger hem er från resmålet tidigare än vad ni egentligen skulle ha gjort så kan ni ha möjlighet att kräva ett prisavdrag för de dagar ni missar av paketresan. Ta i så fall skriftlig kontakt med Ving när ni ska ställa sådana krav.

    Måste jag slutbetala resan?
    Ni bestämmer själva om ni vill slutbetala resan eller inte. Vilket betalningsansvar ni har framgår av avtalet som ni har med Ving.

    Om ni inte slutbetalar resan riskerar ni dels att förlora resan, men dels även att få betala dröjsmålsränta och påminnelseavgifter.

    Väljer ni att betala resan och om Ving skulle gå i konkurs skyddas ni av paketreselagen och resegarantin, vilket betyder att det finns möjlighet till återbetalning.

    Gäller resegarantin även om jag slutbetalar resan?
    Ja, resegarantin gäller även om du har slutbetalat hela resan trots att du vetat om problemen innan. Detta gäller även om du har betalat resan med ett presentkort.

    Resegarantin gäller dock enbart om Ving faktiskt går i konkurs.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-23 14:53
  • Profilbild på: Fredrik Om Ving rekommenderar en annan resa måste man ta den resan eller kan man begära pengarna tillbaka? Jan-Erik Andersson 2019-09-23 15:36
  • Profilbild på: Fredrik Enligt bokningsbekräftelse är planerad avresa i morgon bitti kl. 07.15. Ving har ännu inte meddelat om resan är inställd eller ej. Inom vilken tid har Ving rätt att lämna erbjudande om lämplig ersättningsresa? Kan en ersättningsresa, som infaller t.ex. några veckor framåt i tiden, anses vara lämplig så att återbetalningsrätt utesluts? Johan 2019-09-23 15:55
  • Profilbild på: Fredrik Hej Jan-Erik och Johan,

    Ersättningsresa eller återbetalning
    Om ni inte anser att den ersättningsresa som Ving erbjuder är likvärdig den första resan kan ni kräva återbetalning. Återbetalningen ska då ske inom 14 dagar. Vad som ses som en likvärdig resa är dock ingenting som vi kan bedöma.

    För att ställa krav på återbetalning istället för en ersättningsresa får ni skriva till Ving och argumentera för er sak.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-23 16:35
  • Profilbild på: Fredrik Hej! Har bokat i november med ving och det skulle vara thomas coock som flög. Kommer den resan bli av? Bör jag betala? Senast 27 ska den vara betald. Med vänlig hälsning, Marie Marie 2019-09-24 08:45
  • Profilbild på: Fredrik Hej Marie,

    Ving gick ut med information igår om att de nu kommer börja flyga som vanligt igen, men för att få information om vad som gäller med just din resa måste du själv kontakta Ving.

    Läs mer på Vings webbplats

    Vad gäller själva slutbetalningen av resan så finns det mer information om vad du kan göra lite längre upp i tråden.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-24 09:12

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter