Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Tackade ja i telefon - är jag bunden?

Profilbild på: Simon Hej! Jag blev kontaktad av en telefonförsäljare precis och jag tackade ja till erbjudandet i telefon. Nu är jag orolig att jag är bunden av detta. Räcker det att jag tackade ja till säljaren i telefon för att vi ska ha ett giltigt avtal? Jag har hört att nya regler gäller som säger att jag måste acceptera erbjudandet skriftligen för att det ska vara ett giltigt avtal, stämmer det? Simon 2018-09-03 15:37 Följ inlägget
  • Profilbild på: Simon Hej Simon,

    Det stämmer. Kort sagt så krävs det att du skriftligen accepterat erbjudandet från telefonförsäljaren för att du ska vara bunden.

    Nya regler från 1 september 2018
    Precis som du säger så gäller nya regler (från den 1 september 2018) vid försäljning till konsumenter över telefon. När du blir uppringd av en säljare så ska du få erbjudandet skickat till dig efter samtalet. Det krävs därefter att du skriftligen accepterar säljarens erbjudande för att du ska bli bunden av det. Har du inte gjort detta så är du inte bunden.

    Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, genom sms eller bank-id, eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

    Läs mer om de nya reglerna i distansavtalslagen här

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här 

    Vänligen Johan Vägledare, Hallå konsument 2018-09-03 15:44
  • Profilbild på: Simon Hej, jag har också nyligen via telefon tackat ja till ett erbjudande. En tidningsprenumeration. Jag har inte fått erbjudandet skickat till mig och inte heller accepterat det skriftligen. Idag fick jag fakturan på avtalet med posten. Kan jag ångra det här muntliga avtalet? Eva Olsson 2018-09-25 13:17
  • Profilbild på: Simon Hej Eva,

    Om samtalet där du tackade ja skedde efter 1 september, så måste du acceptera avtalet skriftligt för att det ska vara giltigt.

    Bestrid fakturan

    Om du inte accepterat avtalet skriftligt så är du inte bunden. Då bör du kontakta företaget som skickat fakturan och bestrida den. Gör det helst skriftligt. Du kan läsa mer om att bestrida en faktura på vår webbplats:

    Bestrida felaktig faktura


    Inget skriftlighetskrav innan 1 september

    Om du blev uppringd innan 1 september så krävs det inte att du accepterar avtalet skriftligt. Du blev du bunden när du tackade ja i telefon. Om du kan ångra avtalet nu beror på om det är en prenumeration där du får en tidning hemskickad eller om det är en digital prenumeration. Är det en tidning du får hemskickad så är det köp av en vara. Då börjar de 14 dagarna du har på dig att ångra avtalet att räknas från dagen efter du får hem första tidningen. Har du ännu inte fått någon tidning så bör du kunna ångra dig.

    Om det är en digital prenumeration, där du endast kan läsa tidningen i din dator eller telefon, så är det en tjänst du köpt. Då börjar de 14 dagarna att räknas från dagen efter samtalet. Detta är dock under förutsättning att säljaren lämnat rätt information om ångerrätten till dig. På vår webbplats finns mer information om ångerrätten och vilken information du ska få av säljaren:

    Ångerrätt


    Meddela att du ångrat dig

    Om du inte fått någon tidning hemskickad än så kan du ångra avtalet. Om det är en digital prenumeration och du anser att säljaren inte informerat om ångerrätten, så kan du också ha rätt att ångra avtalet, även om det gått mer än 14 dagar sedan samtalet. Detta beror på att om säljaren inte gett dig tillräcklig information förlängs ångerfristen. Då ska du kontakta företaget skriftligt och meddela att du ångrat dig och samtidigt bestrida fakturan.

    Vänligen Christer Vägledare, Hallå konsument 2018-09-26 11:41
  • Profilbild på: Simon Hej, Christer!
    Om konsumenten är företagare, gäller det samma sak att det krävs ett skriftligt signatur för att avtalet ska vara giltigt om det är telefonförsäljaren som ringde upp en?
    Tack
    Hälsningar
    Daniel Daniel 2019-05-20 11:33
  • Profilbild på: Simon Hej Daniel,

    Nej, då gäller inte skriftlighetskravet. Det gäller bara när köparen är en privatperson, alltså en konsument.

    Vänligen Louise Vägledare, Hallå konsument 2019-05-22 10:16

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!