Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Strejk i Finland - vad har jag rätt till?

Profilbild på: Susa Pga sympatistrejk kan jag inte resa tillbaka till Sverige. Min avgang igår från Naantali till Kappelellskär 24.11. var inställt. Nu är jag bokat imorgon 26., men ingen vet om färjan gå. Om jag skulle åker på landet via Haparanda, det kostar mycket pengar. Kan jag ha kompensation? MvH, Susa Susa 2019-11-25 09:44 Följ inlägget
  • Profilbild på: Susa Hej Susa,

    Enligt förordning (EU) nr 1177-2010 om sjöpassagerares rättigheter gäller följande i denna situation.

    • Rätt att välja mellan ombokning till en jämförbar resa till slutdestinationen så snart som möjligt och utan extra kostnad eller återbetalning motsvarande biljettpriset för den inställda delen av resan.
    • Om du väljer ombokning till en jämförbar resa till slutdestinationen kan du också ha rätt till snacks, måltider eller förfriskningar i skälig proportion till väntetiden samt som mest tre nätters övernattningsboende för högst 80 EUR per natt.
    • Om du väljer återbetalning har du rätt att få åter biljettpriset motsvarande den inställda delen men du har då inte rätt till måltider, övernattning eller ersättningsresa hem. Hemresan får du då själv ordna.

    Det är inte säkert att du kan få ersättning för kostnaderna om du själv ordnar ersättningsresa hem och därför är det bra om du skriftligen kontaktar Finnlines och ber att de ordnar ersättningsresa.

    Om Finnlines vägrar eller uppger att de inte kan ordna ersättningsresa så återstår i sista hand enbart att du själv ordnar ersättningsresan och sedan försöker få ersättning från Finnlines.

    Tänk på att välja den billigaste ersättningsresan och försök minimera dina kostnader så mycket som möjligt. Spara noga kvitton, meddelanden och annan dokumentation.

    Om du inte kan komma överens med Finnlines om ersättningsresa, eller ersättning för hemresa som du själv ordnat, kan du göra en anmälan till den finska Konsumenttvistenämnden för att få till en prövning av om Finnlines är skyldiga att ersätta dig samt i vilken utsträckning.

    Anmälan ska ske till den finska nämnden då den inställda resan skulle ha avgått från en finsk hamn. Anmälningsformulär och information om förfarandet hittar du på webbplatsen https://www.kuluttajariita.fi/sv/index.html. Förfarandet hos Konsumenttvistenämnden kan dock ta upp till ett år vilket du bör vara medveten om.

    Vänligen, Magnus Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-11-25 15:56

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter