Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Skidanläggningen har stängt ner, vad kan jag göra?

Profilbild på: Olle Jag hade bokat en resa till fjällen över påsk för att åka skidor men nu har hela skidanläggningen stängt ner för resten av säsongen. Vad kan jag göra? Får jag tillbaka pengarna för resan? Olle 2020-04-01 08:23 Följ inlägget
  • Profilbild på: Olle Hej Olle,

    Ja, du bör kunna få tillbaka dina pengar. Vad som gäller kan dock skilja sig åt lite beroende på vad du har bokat för typ av resa.

    Om du har köpt en paketresa
    Om du har köpt en paketresa som nu har blivit inställd ska du kunna få tillbaka dina pengar för resan enligt paketreselagen.

    Du får i så fall ta kontakt med arrangören och ställa krav på återbetalning. Återbetalningen ska vanligtvis ske inom 14 dagar men med tanke på omständigheterna så måste du nog räkna med att återbetalningen kan komma att ta lite längre tid än så.

    Vad räknas som en paketresa?
    Har du köpt boende i kombination med exempelvis en turisttjänst eller transport kan det räknas som en paketresa.

    Läs mer om paketresor

    Om du har köpt liftkort och boende separat
    Liftkort
    Om du bara har köpt ett liftkort som du nu inte kommer kunna utnyttja eftersom anläggningen har stängt ner, bör du kunna kräva att företaget betalar tillbaka dina pengar för liftkortet. Anledningen till det är för att du annars inte kommer kunna få ta del av det ni har avtalat om. Ta kontakt med företaget och ställ krav på återbetalning.

    Hotell
    Om hotellet du ska bo på har stängt så du inte kommer kunna bo där bör du kunna kräva att få tillbaka pengarna för hotellet. Du får i så fall ta kontakt med hotellet och förklara att du vill avboka och få tillbaka dina pengar.

    Om du och företaget inte kommer överens
    Om du och företaget inte kommer överens om vad som gäller och om du exempelvis nekas återbetalning, kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-04-01 08:30

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor den 10 augusti. Välkommen åter!