Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Samma fel har återkommit, när kan jag häva köpet?

Profilbild på: Elise Hej! Jag har en fråga som rör min mobiltelefon, köpt för några månader sedan. Redan efter några veckor började batteriet krångla. Företaget tog in telefonen och försökte åtgärda batteriet på något vis. Jag fick tillbaka telefonen, som funkade felfritt i någon vecka. Dock uppstod problemet nästan omedelbart igen. Då gav företaget mig en ny telefon. Först blev jag lättad men nu har samma fel uppstått IGEN, med den nya telefonen. Detta känns helt orimligt och jag börjar tröttna. Företaget säger att de eventuellt ska göra någon åtgärd även på den nya telefonen, men jag känner att jag hellre vill få pengarna tillbaka och köpa en annan modell. Måste jag låta företaget ta in telefonen igen?? Elise 2019-09-25 11:31 Följ inlägget
  • Profilbild på: Elise Hej Elise,

    Så länge felet är av stor betydelse för dig kan du argumentera för att du ska få häva köpet av telefonen, vilket betyder att företaget tar tillbaka telefonen och att du får tillbaka pengarna. Anledningen till det är att du skriver att den nya telefonen har samma fel som den tidigare.

    Två åtgärdsförsök när det gäller samma typ av fel
    I regel har företaget två försök på sig att åtgärda samma typ av fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att häva köpet, istället för att låta företaget försöka åtgärda felet igen. Detta gäller som grundprincip oavsett om företaget har försökt åtgärda problemet genom två reparationer eller genom att ge dig en ny telefon två gånger, eller som i ditt fall – en kombination av båda delarna.

    Bra att kunna bevisa att det rör sig om samma fel
    Det är bra om du kan få någon form av underlag som styrker att det rör sig om samma fel som tidigare. Du kanske till exempel kan prova att mejla företaget för att få bekräftat att det har varit samma fel alla tre gånger. Att ha någon form av underlag är bra om det skulle vara så att du och företaget inte kommer överens.

    Ställ krav på hävning
    Vill du häva köpet behöver du börja med att ställa det som krav till företaget. Gör det skriftligen, till exempel via mejl. Du behöver alltså förklara att du vill häva köpet och att du tycker dig ha rätt till det på grund av att företaget redan har fått två försök på sig att åtgärda samma typ av fel.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Har du fler frågor får du gärna återkomma. Hoppas det löser sig!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2019-09-25 11:41

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter