Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Rättigheter vid misslyckat frisörbesök?

Profilbild på: Naomi Hej

Jag gjorde folieslingor hos en frisör för en vecka sen, men håret blev alldeles fläckigt. Det ser verkligen inte proffsigt ut och det kan vem som helst se att frisören gjort fel. Men hon vägrar ge mig pengar tillbaka och säger att jag måste komma tillbaka och göra fler slingor men jag litar inte på henne!  Hur ska jag göra för att få mina pengar tillbaka? Naomi 2017-09-28 11:00 Följ inlägget
  • Profilbild på: Naomi Hej Naomi,

    Om frisören har gjort fel kan du kräva att frisören gör om slingorna. Du kan alltså inte kräva dina pengar tillbaka om inte frisören har fått chansen att rätta till felet. Det är endast om håret skulle ha blivit förstört som du kan neka frisören att göra om slingorna.

    Frisören har två försök på sig att rätta till felet. Innan du går tillbaka till frisören kan det vara bra att ta bilder som visar själva felet. Tänk på att bilderna ska visa ditt ansikte och inte endast håret.

    Om frisören skulle misslyckas med att rätta till felet kan du kräva dina pengar tillbaka. Då är det bra om du mejlar frisören för att ställa ditt krav, och bifogar bilderna som visar resultatet.

    Läs mer i vår artikel om frisörbesök

    Om du och frisören inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och frisören inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:21
  • Profilbild på: Naomi Hej. Var hos frisören och mitt hår fick inte alls den färgen jag hade önskat. Tkt jag var ordentligt tydlig men håret blev alldeles för mörkt. Vi måste ha missförstått varandra eller ngt. Dock lämnade frisören mig med färg i håret och gick och klippte en annan kund, i ett annat rum. Har jag rätt att få färgen korrigerad utan extra kostnad? Nathalie 2019-06-30 21:09
  • Profilbild på: Naomi Hej Nathalie,

    Som vi har skrivit i vårt tidigare svar så kan du kräva att frisören gör om färgningen om frisören har gjort fel.

    Ta kontakt med frisören så snart som möjligt för att klaga och ställa krav. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till kommunens konsumentvägledning eller Allmänna reklamationsnämnden för att gå vidare.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-07-01 10:32

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor den 10 augusti. Välkommen åter!