Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Rättigheter vid fel på bilen efter köp av privatperson?

Profilbild på: Daniel Hej!
Köpte en bil från en privatperson. Vi provkör bilen och ägaren påstar att det inte finns fel. Max en timme efter påväg hem rasar avgasröret (bakre ljuddämpare). Har vi rätt att få ersättning av säljaren för kostnaderna för reparationen? Daniel 2018-11-12 01:30 Följ inlägget
  • Profilbild på: Daniel Hej Daniel,

    Vi kan inte bedöma ditt enskilda fall, men kan ge grundläggande information om vad som gäller vid privatköp. Om du köper en bil av en privatperson är det i första hand ert avtal som styr vad som gäller, det vill säga det som du och säljaren har kommit överens om angående bilköpet. I övrigt gäller köplagen, och bestämmelserna i den.

    Läs mer om köplagen

    Din undersökningsplikt
    När du köper en bil av en privatperson är du inte lika skyddad som när du köper en bil av ett företag. Vid ett privatköp bör du själv undersöka och kontrollera den bil du ska köpa. Det kan vara svårt att reklamera (klaga på) fel som du borde ha upptäckt om du undersökt bilen noggrant innan köpet.

    Vilka fel går att reklamera?
    Reklamationsrätten enligt köplagen gäller i två år. Du har rätt att reklamera om det finns fel på bilen som säljaren har känt till men inte informerat dig om eller om det visar sig att säljarens beskrivning av bilen inte stämmer överens med bilens verkliga skick.

    Du kan också reklamera om bilen visar sig vara i mycket sämre skick än vad du som köpare hade kunnat förutsätta med hänsyn till vad du betalade för bilen, hur gammal den är och hur långt den har gått.

    Ställ krav på att säljaren lagar bilen
    Om bilen har fel som går att laga kan du i första hand kräva att säljaren åtgärdar felet. Du ska alltså inte behöva stå för någon reparationskostnad i samband med en reklamation under förutsättning att du klagar direkt till säljaren och inte själv lämnar in bilen till någon verkstad.

    Är detta inte möjligt kan du kräva att få ett prisavdrag på bilen. Prisavdraget ska i så fall motsvara vad det kostar dig att få felet åtgärdat.

    Om varken en reparation eller ett prisavdrag är aktuellt kan du istället kräva att få häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka bilen och att du får tillbaka de pengar som du har betalat för bilen.

    Du kan också kräva skadestånd från säljaren om du kan bevisa att du har fått merkostnader på grund av felet i bilen. Du måste i så fall kunna bevisa vilka kostnader du har haft, samt att de kostnaderna har en direkt koppling till felet.

    Klaga skriftligen
    När du ska reklamera är det bra om du gör det skriftligen. Du kan exempelvis mejla eller skicka sms till säljaren. Skriv och förklara tydligt vad du är missnöjd med och vilka krav du har.

    Om ni inte kommer överens
    Om du och säljaren inte kommer överens kan du i första hand prova att ta kontakt med konsumentvägledningen i din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa till även vid privatköp.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om det fortfarande inte löser sig är det domstol (i första hand tingsrätt) som kan pröva tvisten mellan dig och säljaren.

    Läs mer om tvistlösning i domstol

    I ett sådant läge kan det vara värt att kontakta en jurist eller advokat som kan hjälpa dig att reda ut vilka krav du kan ställa och vilka möjligheter du har. Innan du gör det kan det vara värt att kolla upp om du har något rättsskydd via ditt försäkringsbolag. Ibland kan rättsskyddet i försäkringen täcka vissa kostnader för exempelvis juridiskt ombud.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2018-11-14 15:09

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter