Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Rätt till hotell på resmålet i väntan på ett flyg hem när SAS har ställt in det första flyget?

Profilbild på: Joakim Hej!
SAS har ställt in vårt flyg hem från resmålet. Har vi rätt att boka hotell på resmålet och få ersättning från SAS?
Det finns möjlighet att bo kvar på hotellet vi bor på. Joakim 2019-04-26 08:21 Följ inlägget
  • Profilbild på: Joakim Hej Joakim,

    Om ditt flyg har ställts in har du rätt att välja mellan att bli ombokad eller återbetalad.

    När flygbolaget ska ordna med boende
    Om du väljer att bli ombokad till det första lämpliga flyget som SAS kan ordna för att du ska komma hem så snart som möjligt, kan du kräva att SAS orndar med boende under tiden som du blir kvar på resmålet. Detta regleras av EU-förordningen 261/2004 som säger att passagerare har rätt till assistans från flygbolaget om ett flyg blir inställt.

    Det är dock inte säkert att du kan kräva att få bo kvar på hotellet som du redan bor på. Om inte SAS ordnar boende till dig så du istället måste ordna boende själv ska du också försöka hålla nere den kostnaden i den mån det går för att kunna kräva ersättning för boendet i efterhand. Har du exempelvis valt ett dyrare boende än vad som är nödvändigt är det inte säkert att du kan kräva ersättning för det.

    När flygbolaget inte behöver ordna med boende
    Om du själv väljer att bli ombokad med ett senare flyg, alltså inte det första lämpliga flyget som SAS ordnar, kan du inte kräva att flygbolaget ska stå för boendet.

    Väljer du att få tillbaka pengarna för flygbiljetten istället för att bli ombokad kan du inte heller kräva att flygbolaget ordnar boende.

    Flygkalkylatorn
    Använd gärna vår flygkalkylator för att få information om vad du har för rättigheter när ditt flyg har blivit inställt.

    Till flygkalkylatorn

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-04-26 10:14
  • Profilbild på: Joakim Rätt till ersättning enligt EU-förordningen 261/2004 när vi valde avbokning och återbetalning av biljetten vid SAS strejken? Jag vet att vi inte får ersättning för mellanskillnaden för nya biljetter med annat flygbolag (vi hade ett icke avbokbokningsbart hotell på destinationen) så vi valde att åka ändå men biljetterna var dubbelt så dyra. SAS bokade om oss på första tillgängliga flyg men resan till palma skulle ta 14 timmar md 3 mellanlandningar så vi hade förlorat en hel dag på destiantionen av 4 dagar. Tacksam för återkoppling. Mvh Ann-Louise Ann-Louise 2019-05-07 09:19
  • Profilbild på: Joakim Hej Ann-Louise,

    Om ni har valt återbetalning av biljetterna kan ni tyvärr inte kräva någon kompensation eller någon ersättning från SAS.

    Om ni istället hade valt att bli ombokade av SAS till det första lämpliga flyget kunde ni ha haft rätt att kräva kompensation samt ersättning för de merkostnader ni fått på grund av att flyget ställts in. Ni förlorar dock den rätten om flyget har blivit inställt på grund av en extraordinär omständighet. Om denna strejk ses som en extraordinär omständighet eller inte kan inte vi avgöra tyvärr, utan det måste alltid bedömas från fall till fall.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-05-07 15:57

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!