Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Rätt till ersättning när jackan försvann från garderoben?

Profilbild på: Olivia När jag var på ett uteställe förra helgen, hade min jacka försvunnit från garderoben när jag skulle gå hem. Personalen säger att man lämnar sina ytterkläder på egen risk, men jag tycker att det borde vara deras ansvar eftersom jag betalade 20 kr för att hänga in den. Vem har rätt? Olivia 2017-09-28 11:07 Följ inlägget
  • Profilbild på: Olivia Hej Olivia,

    Företaget har ett ansvar för din jacka eftersom du betalade en avgift för att hänga in den. Om du betalar för att hänga in något i en garderob, så ingår du ett avtal om förvaring. Då gäller konsumenttjänstlagen, och enligt den kan du kräva att företaget ersätter värdet av din förlorade jacka.

    Konsumenttjänstlagen är tvingande, vilket betyder att företaget inte kan friskriva sig från ansvar. Det spelar alltså ingen roll om företaget exempelvis har en skylt som säger att de inte ansvarar för inlämnade saker.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:16

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, mejl eller telefon. Forumet öppnar för nya frågor den 25 februari. Välkommen åter!