Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Norwegian ersätter försenat bagage med halva beloppet, har jag rätt till hela?

Profilbild på: Kristina Langgren Hej!
Jag reste med ovan flygbolag Arlanda - Munchen och via Wi-resor en vandrings/cykelresa 8 dagar.
Resväskan kom aldrig till Munchen och jag gjorde den reklamation/anmälan på flygplatsen som ska göras och fick ett PIR-kvitto.
Förhoppning och information att väskan skulle komma inom 1-2 dagar.
Fick redan första kväll göra ett klädinköp.
Väskan förblev borta under hela semestervistelsen/7 dagar och kom fram till hotellet först dagen innan hemfärd!
Då jag köpt en cykelresa fanns i min väska diverse olika kläder för denna aktivitet. Jag fick för varje dag göra inköp inför kommande dag då jag helt saknade fritidskläder!
Skrev till flygbolaget och begärde ersättning för klädinköp som erfordrades under hela veckan och visade kvitton över inköpen.
Efter 7 veckor och inget svar skrev jag på nytt med begäran om svar på mitt yrkande.
Får till svar att dom ersätter halva beloppet av mina inköp och om jag yrkar på hela ersättningen så ska jag sända kläderna åter till flygbolaget (får portoersättning) så ska dom ersätta mig?!
Är deras svar rimligt? Är flygbolaget som orsakat bagageförseningen under hela min semestervistelse och med avsaknad av kläder samt allt besvär som detta medförde att varje sen eftermiddag efter cykelaktivitet få ut och inhandla kläder!
Obs - köpte inga märkeskläder men då väskan var borta hela veckan så helt klart blev det ombyteskläder!
Tacksam för svar och råd hur jag går vidare. Kristina Langgren 2018-11-10 22:31 Följ inlägget
  • Profilbild på: Kristina Langgren Hej Kristina,

    Tack för ditt inlägg.

    Allmänna regler
    Generellt så erbjuder flygbolag endast 50 procent i ersättning för kläder du har behövt att köpa när ditt bagage har varit försenat då du även har användning av kläderna när du kommer hem. Det kan alltså bli så att du endast får 50 procent om du behåller kläderna.

    Om du inte vill använda kläderna efter din hemkomst så kan du skicka dem till flygbolaget enligt deras erbjudande.

    Kolla din försäkring
    Eventuellt kan du via reseskyddet i din hemförsäkring eller via din reseförsäkring få ersättning för det försenade bagaget. Kontrollera med ditt försäkringsbolag.

    Du kan också ha en extra reseförsäkring, om du har betalt med bank/kreditkort, där det kan finnas möjlighet till ersättning. I många försäkringar betalas förseningsersättning ut i form av en schablonersättning, det vill säga du får en viss summa efter ett antal timmars försening och det finns ofta ett maxbelopp per person och ett för familjen.

    Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll, så har du flera reseförsäkringar, till exempel i hemförsäkringen och via ditt bankkort, kan du skicka en skadeanmälan till båda bolagen.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-12 11:51

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter