Frågeforum

eller
Ställ din fråga

Nextjet har gått i konkurs, vad har jag rätt till?

Profilbild på: Fredrik Jag har bokat en flygning med Nextjet nästa vecka. Läste precis i tidningen att flygbolaget har gått i konkurs. Vad har jag för rättigheter? Har jag rätt att få mina pengar tillbaka? Fredrik 2018-05-16 13:34 Följ inlägget
  • Profilbild på: Fredrik Hej Fredrik,

    Nedan har vi samlat information om dina rättigheter och vilka alternativ du har.

    Kommer mitt flyg att ställas in?
    Nextjet har i ett pressmeddelande informerat om att all trafik är inställd med omedelbar verkan (från och med 16 maj 2018).

    Kan jag få pengarna tillbaka?
    Dina möjligheter att få tillbaka pengarna beror på flera saker, bland annat vilken typ av resa det är, hur du har betalat för den och konkursboets ekonomi.

    Har du betalat med kort?
    Har du betalat biljetten med kort kan du kontakta din bank för att göra en så kallad kortreklamation. Det betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

    Läs mer om kortreklamation


    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

    Om flygresan ingår i en paketresa
    Om du har köpt en paketresa (en resa där två delar av resan bokas samtidigt hos en researrangör – vanligast är transport i kombination med boende) från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör det kan du kontakta Kammarkollegiet som hanterar ärenden gällande resegarantin. Alla som säljer en paketresa måste ha resegaranti hos Kammarkollegiet för att skydda sina resenärer.

    Information om att ansöka om ersättning på Kammarkollegiets webbplats

    Har du en försäkring?
    Om du har köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få ersättning via försäkringen. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen, alternativt kontakta din bank eller kreditgivare. Ibland kan det finnas försäkringar kopplade till ditt kort.

    Krav till konkursförvaltaren
    Om det inte finns möjlighet för dig att få tillbaka pengar via bank eller försäkring kan du anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare. I det här fallet är Lars-Henrik Andersson vid advokatfirman Lindahl utsedd till konkursförvaltare. På sin webbplats skriver de att eventuella krav kan anmälas via mejl till adressen: nextjet@lindahl.se.

    Var tydlig med vilka krav du har på flygbolaget. Ta kopior av alla kvitton på kostnader och utlägg som du har haft till följd av det som inträffat och bifoga dem tillsammans med ditt krav.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-05-16 14:25

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. De uppgifter du delar med oss kan utgöra en offentlig handling. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.