Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Mitt flyg med Lufthansa är inställt på grund av strejk. Vad ska jag göra?

Profilbild på: Frida Hej,

Jag skulle idag flyga från Göteborg till Malta med en mellanlandning på Frankfurt flygplats. På grund av Lufthansas strejk så har min avgång från Frankfurt ställts in. Nu sitter jag fast på Frankfurts flygplats och kommer inte vidare.

Vad ska jag göra? Kan ni hjälpa mig vidare? Frida 2019-11-07 08:19 Följ inlägget
  • Profilbild på: Frida Hej Frida,

    Vad tråkigt att din resa fick en sådan start. När en strejk leder till att du drabbas av inställt flyg har du rätt till återbetalning eller ombokning. Du kan också ha rätt till ersättning för mat och övernattning.

    Rätt till ombokning eller återbetalning
    Du har rätt att välja mellan följande:
    • bli ombokad till din slutdestination
    • avbryta resan och begära återbetalning av flygbiljetten
    • avbryta resan och bli ombokad till ett senare datum

    Om du väljer återbetalning, har du inte rätt till service längre. Väljer du ombokning, ska flygbolaget boka om dig till din slutdestination snarast möjligt.

    Nekar flygbolaget att boka om dig, kan du göra det själv och begära ersättning efteråt. Tänk på att begränsa din skada! Du kan inte boka flyg i en högre klass.

    Rätt till mat och dryck
    Du har rätt att få mat och dryck i proportion till väntetiden på nästa flyg och hotellrum om övernattning blir nödvändig. Om flygbolaget inte har erbjudit dig service, kan du begära ersättning för dessa kostnader i efterhand. Tänk på att du måste visa upp kvitton.

    Rätt till kompensation
    Du kan också ha rätt till 400 euro i kompensation, en schablonersättning för din tidsspillan.

    Du kan räkna ut din rätt till ersättning i vår flygkalkylator

    Undantag av rätten till kompensation
    Om inställning av flyget beror på extraordinära omständigheter är flygbolaget däremot inte skyldig att betala kompensation. Med det menas omständigheter utanför flygbolagets kontroll, som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Strejk har i vissa tidigare fall bedömts som en extraordinär omständighet.

    Om en viss omständighet är extraordinär eller inte måste prövas från fall till fall och skulle flygbolaget svara att just din försening beror på en viss extraordinär omständighet och du inte är nöjd med svaret är du välkommen att höra av dig till oss igen.

    Hjälp av Konsument Europa
    Om flygbolaget inte betalar ersättning för dina kostnader kan du återkomma till oss. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor i landet där företaget har sitt kontor för ett eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Här kan du läsa mer om  ECC-nätverket

    Läs mer om hur du skickar in ditt ärende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-11-07 08:52

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter