Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Mitt flyg med BRA har ställts in, vad ska jag göra nu?

Profilbild på: Malin Jag har bokat en flygresa med BRA för att hälsa på min familj. Nu har BRA ställt in mitt flyg. Vad ska jag göra nu? Vilka rättigheter har jag? Malin 2020-03-20 09:24 Följ inlägget
  • Profilbild på: Malin Hej Malin,

    BRA har pausat sin verksamhet från och med den 6 april och har ansökt om rekonstruktion. Det innebär att BRA enligt lag inte kan betala eventuella skulder just nu. Om du väntar på en återbetalning av BRA innebär det därför att du inte kommer kunna få en utbetalning just nu.

    På BRA:s webbplats finner du mer information

    Om din flygning ställs in har du generellt följande rättigheter:

    Rätt till återbetalning eller ombokning
    Vid en inställd flygresa kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller att flygbolaget bokar om din resa. Det gäller oavsett vad anledningen är till den inställda flygningen.

    Du ska alltså kunna kräva att få dina pengar tillbaka. Ibland erbjuder flygbolag exempelvis bonuspoäng, en värdecheck eller presentkort istället för återbetalning vid inställda flyg och det kan du acceptera om du vill, men du behöver inte acceptera det om du hellre vill ha pengar. Tänk på att om du accepterar ett presentkort eller en värdecheck har det inte längre något värde om flygbolaget skulle gå i konkurs.

    Om du väljer att bli ombokad till en annan resa ska de ske utan någon extra kostnad för dig.

    Betalat resan med kreditkort eller faktura
    Om du har betalat flygresan med ett kreditkort eller genom faktura,  kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en reklamation (invändningsrätt). När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren (banken) som på säljaren (flygbolaget). Ta i så fall kontakt med banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

    Läs mer om kortreklamationer

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-03-20 09:57