Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Min 9-åring har handlat för 3000 kr i en app, måste jag betala?

Profilbild på: Hej

Min 9-åring brukar spela på min iPad och det är aldrig några problem. Men nu har det gjorts flera dragningar från mitt konto på sammanlagt 3000 kronor som jag inte har godkänt! Företaget säger att jag har köpt guldpengar i en app och att jag måste betala detta. Måste jag det? Vad kan jag göra? 2017-09-28 11:12 Följ inlägget
  • Profilbild på: Hej Majbritt,

    Huvudregeln är att barn som är under 18 år inte kan ingå giltiga avtal utan vårdnadshavarens tillstånd. Det betyder att barn inte får köpa saker utan att vårdnadshavaren har godkänt det.

    Har du inte godkänt att ditt barn får köpa guldpengar kan du hävda att avtalet är ogiltigt. För att kunna kräva betalning av dig behöver företaget kunna visa att det finns ett giltigt godkännande från dig.

    Vad räknas som ett godkännande?
    Att ditt barn har fått låna din iPad behöver normalt sett inte betyda att du har lämnat något godkännande. Men har du däremot lämnat ut koder, lösenord eller tidigare registrerat dina kortuppgifter i iPaden innan du lånat ut den kan det ses som att du har godkänt köpet.

    Hur har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) bedömt liknande fall?
    ARN har tidigare gjort bedömningen att när en vårdnadshavare registrerar kortinformation till ett konto som en minderårig har tillgång till, kan det jämföras med att barnet får kontanter som hen kan handla för i en vanlig butik. För att det ska ses som att vårdnadshavaren har godkänt köpet krävs det även att produkten är något som en minderårig normalt sett kan ha tillåtelse att köpa. Hur mycket varje enskilt köp har kostat kan därför också spela roll i bedömningen av om köpet är giltigt eller inte. Enligt tidigare bedömningar från ARN ses det inte som ett godkännande om barnet olovligen har tagit vårdnadshavarens betalkort och själv genomfört köpen.

    Kontakta företaget skriftligen
    Om du inte har godkänt köpet måste du kontakta företaget och förklara det. Tänk på att ta en skriftlig kontakt, gärna via mejl. Om du inte tänker betala är det viktigt att förklara varför. Har pengarna redan dragits behöver du kräva återbetalning.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Tips för att förhindra köp som du inte har godkänt
    • Använd lösenord. Det går att ställa in att det ska krävas lösenord för att köpa appar och för att göra köp inuti appar. Observera att det ibland går att göra flera köp inom en viss tid efter det att du har skrivit in lösenordet.
    • Kontrollera om det är möjligt att göra så kallade in app-köp i de appar som ditt barn använder. Om det är möjligt betyder det alltså att det går att köpa saker inuti appen, vilket kan medföra kostnader.
    • I vissa spel går det att göra två användarkonton, ett för dig som förälder och ett för barnet.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:30
  • Profilbild på: Mitt barn köpte FIFA-plints på Playstation med mitt kontokort. Vid kontakt med Playstation så säger de att pointsen är använda och att de inte kan göra ett återköp. Så vi får vackert betala. Kan de säga så? Louisa 2017-11-05 19:12
  • Profilbild på: Hej Louisa,

    Om ditt barn gjort köpet utan din tillåtelse så kan du hävda att avtalet är ogiltigt, såsom det står i första svaret.

    Ett ogiltigförklarande innebär då att du ska få dina pengar tillbaka, men om plintsen har använts och kommit ditt barn till nytta kan du kanske få betala viss ersättning till företaget.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen, Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-11-06 14:16

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter