Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Måste jag ha kvitto för att kunna reklamera?

Profilbild på: Carlos Jag köpte ett bord för några veckor sedan och när jag packade upp det igår så upptäckte jag att det saknades ben. Jag åkte tillbaka till butiken men fick ingen hjälp eftersom jag inte hade kvittot kvar. Jag vet tyvärr inte var jag har lagt det. Finns det verkligen krav på att man måste ha kvitto? Kan inte butiken ta fram det på något vis genom sitt datasystem? Carlos 2017-09-28 10:48 Följ inlägget
  • Profilbild på: Carlos Hej Carlos,

    Det finns ingen lag som säger att du måste visa ett kvitto för att reklamera (klaga), det kan gå bra att exempelvis visa ett kontoutdrag. Däremot måste du kunna visa när du har gjort köpet, hos vem och till vilket pris. Har du köpt flera varor vid samma tillfälle är det inte säkert att det går att utläsa av kontoutdraget vilka olika varor du faktiskt har köpt. Om så är fallet kan du behöva visa ett kvitto.

    Butiker har ingen skyldighet att ta fram ett nytt kvitto.

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 10:57
  • Profilbild på: Carlos Räcker det med exempelvis ett foto på kvittot eller måste du ha det faktiska kvittot för att vara säker på att kunna få rätt i ärendet? Albin Petersson 2017-10-23 20:58
  • Profilbild på: Carlos Hej Albin,

    Det skulle kunna räcka med ett foto eller en kopia av kvittot. Det finns inget krav om att du måste ha det faktiska kvittot, utan det som krävs är att du ska kunna styrka att du köpt varan.

    Vänligen
    Hanna 2017-10-24 12:59
  • Profilbild på: Carlos Men om företaget kräver att personalen kan styrka returer och reklamationer med kvitto, det vill säga att man inte ska kunna göra en returer utan att "visa varför" hur gör man då? Alla företag har ju olika regler och policys för det, kan en kund då hävda att det räcker med ett foto? Johanna 2017-10-25 19:59
  • Profilbild på: Carlos Hej Johanna,

    Här gäller det att skilja på retur och reklamation.

    Vid en retur, till exempel om butiken erbjuder bytesrätt eller öppet köp, så kan butiken kräva att du har kvittot. Detta beror på att det är valfritt för butiken att erbjuda dessa möjligheter och då kan de själv bestämma villkoren för hur en retur ska ske.

    När du ska göra en reklamation av en vara med stöd av konsumentköplagen så ska du, om butiken kräver det, kunna bevisa att du köpt varan där. Kvittot är ju ett bra bevis, men om du på annat sätt kan bevisa ditt köp så fungerar det också. Butiken kan alltså inte neka dig att reklamera bara för att du saknar ett kvitto om du på annat sätt kan bevisa att du köpt varan där.

    Vänligen,
    Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-10-26 09:58
  • Profilbild på: Carlos Vad gäller vid e-handel, är företaget skyldig att ta fram eventuellt köp om jag inte har kvitto kvar? Ulrika 2017-11-07 11:04
  • Profilbild på: Carlos Hej Ulrika,

    Ett företag är enbart skyldig att lämna ut ett kvitto till dig när du handlar i en fysisk butik och inte när du handlar via nätet. Däremot har du rätt att få en bekräftelse på ditt köp som då är viktig att spara.

    Om företaget har skickat en orderbekräftelse till dig från början, kan du inte kräva att de skickar den igen om det är så att du till exempel har råkat tappat den eller tagit bort den. Vissa företag erbjuder att skicka en ny orderbekräftelse och tar då ibland betalat för det, vilket de i så fall har rätt att göra.

    Vänligen
    Johanna Vägledare, Hallå konsument 2017-11-07 13:39