Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Måste jag betala för kursen när jag avbokar innan kursstart?

Profilbild på: Ida Jag bokade en matlagningskurs för flera månader sedan, nu två dagar innan kursstart har jag fått förhinder och kan inte gå. Företaget säger att jag måste betala för hela utbildningen ändå, det kan väl inte stämma!?

Ida Ida 2017-09-28 11:06 Följ inlägget
  • Profilbild på: Ida Hej Ida,

    Det kan vara så att du måste betala för hela utbildningen om du avbokar nära inpå kursstarten, det beror på vad som är anledningen till din avbokning.

    Avbokning på grund av något du inte kan styra över
    Om du behöver avboka kursen på grund av något du inte kan styra över, till exempel att du eller någon närstående till dig blir sjuk, behöver du bara betala företaget för sådant arbete de redan har behövt göra eller måste göra trots din avbokning. Du ska alltså inte behöva ersätta företaget för förlorad vinst, om de exempelvis inte skulle hinna ge platsen till någon annan.

    Avbokning på grund av annan orsak
    Om det finns någon annan orsak till din avbokning kan det bli så att du måste betala hela kursavgiften om du avbokar nära inpå kursstarten. Om företaget inte hinner ge din plats till någon annan kan de ha rätt att kräva full betalning för att inte förlora pengar på grund av din avbokning. Det är företaget som måste kunna visa att de förlorar pengar på grund av din avbokning.

    Vad säger lagen?
    Det finns ingen lag som gäller specifikt för utbildningstjänster, men konsumenttjänstlagen tillämpas analogt. Det betyder att man tittar på de regler som finns i konsumenttjänstlagen för att bedöma frågor som gäller exempelvis avbokning eller om det skulle vara något fel på kursen.

    Läs mer om konsumenttjänstlagen

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kan komma överens om hur stor summa du ska betala kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Du är också välkommen att kontakta oss igen om du har fler frågor!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:26

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor den 10 augusti. Välkommen åter!