Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Lurad av Mobilegroup?

Profilbild på: Elin Blom Frid Känner mig lurad av detta företag, då de sa att de hade samarbete med 3 och och skulle hjälpa mig att få bättre månadsräkning! Nu betalar jag nästan det dubbla!! Elin Blom Frid 2019-07-04 13:55 Följ inlägget
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Elin,

    Det framgår inte riktigt hur du har kommit i kontakt med företaget eller vad du har tackat ja till men om företaget har ringt till dig så är du inte bunden av avtalet om du enbart har sagt ja i telefonsamtalet.

    Skriftlighetskrav för telefonförsäljning
    Det finns ett skriftlighetskrav i lagen som säger att när du blir uppringd av en säljare så ska du få erbjudandet skickat till dig efter samtalet. Därefter krävs det att du skriftligen accepterar säljarens erbjudande för att du ska bli bunden av det. Har du inte gjort det efter samtalet så är du inte bunden, och företaget kan därmed inte kräva att du ska betala någonting.

    Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID, eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

    Läs mer om skriftlighetskravet

    Du har ångerrätt vid telefonförsäljning
    Om det finns ett giltigt avtal mellan dig och företaget så har du ångerrätt i 14 dagar. Om du har köpt en vara börjar ångerfristen löpa dagen efter du har fått hem varan. Har du köpt en tjänst så börjar ångerfristen löpa dagen efter du har ingått avtalet. Deta gäller under förutsättning att du har ingått avtalet på distans, exempelvis över telefon.

    Läs mer om ångerrätt

    Ta skriftlig kontakt
    Det är bra om du tar skriftlig kontakt med företaget om du exempelvis ska utnyttja ångerrätten eller om du ska förklara att avtalet är ogiltigt. Du kan exempelvis mejla. Spara på det mejlet som ett bevis för att du faktiskt har kontaktat företaget och när du har gjort det. Ibland har företag enbart exempelvis ett webbformulär som kontaktsätt, och då kan det vara bra att ta en skärmdump på meddelandet du skriver där innan du skickar iväg det.

    Bestrid felaktiga räkningar
    Om du får någon räkning från företaget som du anser att du inte är skyldig att betala måste du informera företaget om det. Det gör du genom att skriva till företaget. Mejl går bra i det här läget också. Förklara tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala.

    Läs mer om att bestrida
     
    Många kontakter om Mobilegroup
    Både Hallå konsument och vår samarbetspartner Telekområdgivarna har haft många kontakter om Mobilegroup. Telekområdgivarna har också samlat lite information och tips att tänka på, tillsammans med en varning för oseriös försäljning på deras webbplats.

    Läs mer om Mobilegroup på Telekområdgivarnas webbplats

    Uppmärksamma problem genom att anmäla
    Tycker du att företaget använder felaktiga eller aggressiva säljmetoder kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör inte att ditt enskilda fall bedöms, men däremot förser det Konsumentverket med värdefull information, som kan ligga till grund för myndighetens tillsynsarbete.

    Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

    Om du tror eller tycker att det rör sig om bedrägeri kan du även göra en polisanmälan.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-07-05 10:30

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!