Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Lurad av Mobilegroup?

Profilbild på: Elin Blom Frid Känner mig lurad av detta företag, då de sa att de hade samarbete med 3 och och skulle hjälpa mig att få bättre månadsräkning! Nu betalar jag nästan det dubbla!! Elin Blom Frid 2019-07-04 13:55 Följ inlägget
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Elin,

    Det framgår inte riktigt hur du har kommit i kontakt med företaget eller vad du har tackat ja till men om företaget har ringt till dig så är du inte bunden av avtalet om du enbart har sagt ja i telefonsamtalet.

    Skriftlighetskrav för telefonförsäljning
    Det finns ett skriftlighetskrav i lagen som säger att när du blir uppringd av en säljare så ska du få erbjudandet skickat till dig efter samtalet. Därefter krävs det att du skriftligen accepterar säljarens erbjudande för att du ska bli bunden av det. Har du inte gjort det efter samtalet så är du inte bunden, och företaget kan därmed inte kräva att du ska betala någonting.

    Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

    Läs mer om skriftlighetskravet

    Du har ångerrätt vid telefonförsäljning
    Om det finns ett giltigt avtal mellan dig och företaget så har du ångerrätt i 14 dagar. Om du har köpt en vara börjar ångerfristen löpa dagen efter du har fått hem varan. Har du köpt en tjänst så börjar ångerfristen löpa dagen efter du har ingått avtalet. Detta gäller under förutsättning att du har ingått avtalet på distans, exempelvis över telefon.

    Om företaget inte har informerat dig på rätt sätt om ångerrätten, kan den förlängas i upp till ett år.

    Läs mer om ångerrätt

    Ta skriftlig kontakt
    Det är bra om du tar skriftlig kontakt med företaget om du exempelvis ska utnyttja ångerrätten eller om du ska förklara att avtalet är ogiltigt. Du kan exempelvis mejla. Spara på det mejlet som ett bevis för att du faktiskt har kontaktat företaget och när du har gjort det. Ibland har företag enbart exempelvis ett webbformulär som kontaktsätt, och då kan det vara bra att ta en skärmdump på meddelandet du skriver där innan du skickar iväg det.

    Bestrid felaktiga räkningar
    Om du får någon räkning från företaget som du anser att du inte är skyldig att betala måste du informera företaget om det. Det gör du genom att skriva till företaget. Mejl går bra i det här läget också. Förklara tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala.

    Läs mer om att bestrida
     
    Många kontakter om Mobilegroup
    Både Hallå konsument och vår samarbetspartner Telekområdgivarna har haft många kontakter om Mobilegroup. Telekområdgivarna har också samlat lite information och tips att tänka på, tillsammans med en varning för oseriös försäljning på deras webbplats.

    Läs mer om Mobilegroup på Telekområdgivarnas webbplats

    Uppmärksamma problem genom att anmäla
    Tycker du att företaget använder felaktiga eller aggressiva säljmetoder kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör inte att ditt enskilda fall bedöms, men däremot förser det Konsumentverket med värdefull information, som kan ligga till grund för myndighetens tillsynsarbete.

    Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

    Om du tror eller tycker att det rör sig om bedrägeri kan du även göra en polisanmälan.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-07-05 10:30
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Grundlurad. Så oseriöst med Elias Karlsson i spetsen. Har polisanmält företaget. Betala inte in en enda krona!! Dom hotar med domstol i Göteborg men dom kommer ingen vart där IngaLill Ohlsson 2019-09-05 00:20
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej IngaLill,

    Konsumentverket utreder just nu de anmälningar som inkommit mot Mobilegroup, och vi vill gärna få tag på ljudinspelningar som visar på företagets säljmetoder. Har du eller någon du känner sparat en sådan inspelning, mejla den till konsumentverket@konsumentverket.se. Märk mejlet med "Ljudfil Mobilegroup".

    Vänligen Ronja Vägledare, Hallå konsument 2019-09-05 13:24
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej! Jag har också blivit lurad av Mobilegroup och har nu en skuld för skitgrejer på ca 20 000 kr. När detta uppdagades hade ångerrätten gått ut och jag vet inte vad jag ska göra..?? Ärendet är polisanmält men hur kan jag gå vidare? Avarda som är det företag som tagit över fakturorna från Mobilegroup vill ju såklart ha sina pengar. Har fått rekommendationen från polis att inte betala men hamnar väl då hos inkasso?? Mobilegroup går såklart dessutom inte att få tag på. Rent bedrägeri och jag fattar inte hur det kan få fortsätta??? Lotta 2019-09-08 13:02
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Lotta,

    Vad du kan göra i det här läget beror på hur du har ingått avtalet. Som vi har skrivit längre upp i tråden så finns ett skriftlighetskrav i lagen som gör att ett avtal inte är giltigt om företaget har ringt till dig och om du bara har sagt ja i telefonsamtalet. Du måste alltså även bekräfta avtalet skriftligen efter telefonsamtalet för att det ska vara giltigt.

    Förlängd ångerrätt
    När du ingår avtal på distans har du i de flesta fall ångerrätt i 14 dagar. Ångerrätten kan dock förlängas i upp till ett år om du inte fått rätt information om ångerrätten. Företaget ska informera dig om följande:

    • Om det finns ångerrätt
    • Hur lång ångerfristen är
    • Hur du går tillväga för att ångra dig
    • Att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig och var du hittar detta formulär

    Om företaget inte kan visa att du fått denna information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet. Du får i så fall skriva till företaget och förklara att du vill utnyttja din förlängda ångerrrätt.

    Det är alltså företaget som har bevisbördan för att det finns ett giltigt avtal och att du har fått rätt information om ångerrätten.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-09 12:20
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Följer tråden. Är i samma sits. Så upprörd! Kommer följa era exempel ovan. Ska man polisanmäla? Maria E 2019-09-18 10:25
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Maria,

    Konsumentverket har tagit emot över 900 klagomål mot detta företag. Flera personer har också vänt sig till polisen och gjort en anmälan, vilket man ska göra om man misstänker att det rör sig om ett bedrägeri.

    Av den anledningen har Konsumentombudsmannen (KO) tidigare i veckan stämt företaget Mobilegroup samt personen bakom företaget. KO vill att domstolen utfärdar ett omedelbart förbud för företagets kritiserade affärsmetoder. KO vill även att domstolen ska döma ut en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor.

    Läs Konsumentverkets pressmeddelande om stämningen

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-19 08:45
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Jag fick kontakt med dem via kundrelationer@mobilegroup.se och lyckades efter massa krångel häva deras så kallade avtal. Tänk på att om dem fick dig att skriva på under pågående samtal så kan du få rätt i längre ångerrätt som anses är 14dagar. Säljaren får inte vara påstridig och be dig skriva på under pågående samtal

    Lycka till och se till att bestrida fakturorna (spara alla Mail osv.) Anders 2019-10-03 21:15
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Anders,

    Vad bra att du fick häva avtalet.

    Tänk på att det inte är längre ångerrätt du får när du skriver på under samtalets gång utan att avtalet blir ogiltigt. Förlängd ångerrätt kan du få om företaget inte ger någon information om ångerrätten.

    Vänligen Caroline Vägledare, Hallå konsument 2019-10-04 13:08
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej, är det någon just nu som ringer från konsumentvägledning och erbjuder att rätta till vad som hänt med Viggo och Mobilegroup?
    Känns lite läskigt.. Har inte fått något avtal inget? Annika Johnsson 2019-11-07 12:26
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Annika,

    Ingen konsumentvägledare, varken kommunal eller nationell, ringer till konsumenter på det sättet för att erbjuda något sådant. Därför skulle det kunna vara så att det är någon som försöker lura dig i det här fallet.

    Var försiktig vid telefonförsäljning
    När det gäller telefonförsäljning så uppmanar vi konsumenter att vara särskilt försiktiga och ta god tid på sig att fundera över om avtalet är något för dem. För en tid sedan trädde en ny lag i kraft som ska underlätta det.

    Den nya lagen innebär bland annat att om ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att ingå avtal krävs det att du skriftligen bekräftar erbjudandet för att avtalet ska vara giltigt. Du är alltså inte bunden av ett muntligt avtal vid telefonförsäljning. Den skriftliga bekräftelsen kan vara elektronisk till exempel via e-post eller sms.

    Anmäl till Konsumentverket
    Upplever du att företaget inte har seriösa säljmetoder uppmanar vi till en anmälan till Konsumentverket. Det underlättar vår tillsyn av företag som inte agerar enligt de lagar vi har ansvar för.

    Gör en webbanmälan till Konsumentverket

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-11-08 13:31
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Sitter också med fakturor från mobile group o hallå mobil o inget har gått rätt till..skickar nu ångerblankett till mobilegroup o ska maila o skicka samma sak till mobile group..en räkning är hos billmate(från mobile group),ska jag maila ångerblankett dit också?när mobile group är ansvariga..har ringt 7-8 olika människor som känner till min höga månadskostnad o ska hjälpa mig o företagen heter olika..3 harjag inte fått nån hjälp ifrån när jag ringt o pratat med dom Roger henberg 2019-11-17 16:37
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Roger,

    Om du har fått en räkning från Billmate som du anser är felaktig får du skriva ett mejl till Billmate och förklara det. Om du inte tänker betala den är det alltså viktigt att du förklarar för företaget anledningen till varför du inte tänker betala.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-11-18 12:25
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hejsan.

    Jag har också bedragits av MobileGroup och får nu fakturer från Avarda Group. Jag har skickat mejl till Avarda och förklarat varför jag kommer inte att betala fakturan och fick endast svaret tillbaks att de endast hanterar fakturering och kan inte svara för Mobile Goup.
    Nu försöker jag också få kontakt med Mobile Group men kan inte hitta någon kontakt någonstans, inte ens ett mejladress! Kan ni hjälpa med detta? Jonina 2019-11-26 20:50
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Jonina,

    Om du har fått en faktura som du anser är felaktig, ska du precis som du har gjort, meddela det företag som skickat fakturan att du anser att den är felaktig (bestrida fakturan).

    Du behöver inte meddela Mobilegroup att du bestrider fakturan om fakturan inte är skickad direkt från dem. Det är dock viktigt att du bestrider alla fakturor som du får och till rätt part. Tänk på att bestrida fakturorna skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt har du bevisning för att du har bestridit.

    Tidigare i denna tråd så har Anders uppgett att han fått kontakt med Mobilegroup via följande mejladress: kundrelationer@mobilegroup.se

    Testa och se om den funkar. Vi har inga andra kontaktuppgifter till Mobilegroup.

    Anmäl till Finansinspektionen
    Avarda är ett kreditinstitut som står under Finansinspektionens tillsyn. Om du tycker att Avarda har gjort någonting fel kan du alltså göra en anmälan till Finansinspektionen.

    Du hittar Finansinspektionens kontaktinformation på deras webbplats

    Vänligen Ronja Vägledare, Hallå konsument 2019-11-27 12:17
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej!
    Har också råkat ut för mobilegroup och får nu fakturor från telenova och teknikvännen.
    Men jag undrar om jag inte gjorde ett misstag när jag bestred fakturorna.
    Eftersom telenova och teknikvännen har samma adress så skickade jag min bestridan i samma kuvert, men adresserat bara till telenova.

    Sen har jag även blivit kontaktad av ett företag som heter telefonhjälpen. Dom skulle hjälpa mig att bli av med mina dyra månadskostnader från mobilegroup.
    Vet ni något om dessa ? Helene 2019-11-27 16:37
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Helene,

    Det är viktigt att du bestrider till det företag som faktiskt har skickat fakturan till dig. Det går också bra att bestrida via mejl. När du bestrider ska du förklara varför du inte tänker betala fakturan.

    Vi har ingen information om Telefonhjälpen, men som alltid bör du vara försiktig vid telefonförsäljning. Om en säljare från ett företag ringer upp dig är det troligtvis för att kunna tjäna pengar, så ta alltid reda på vad avtalet faktiskt innebär innan du tackar ja. Var också försiktig med vad du godkänner med exempelvis mobilt bank-ID och med att lämna ut kortuppgifter till företag.

    Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri ska du göra en anmälan till polisen.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-11-28 09:53
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Har bestridit fakturan eller delbetalnings planen på ca.16.000 kr som omfattar några teknikprylar. Har kontakt med en kvinna Johanna på Billmate men som är blåögd i sitt att sätt att vara vaken i kundrelationer. Hon påvisar bestämt att jag godkänt eftersom jag betalade första fakturan. Kör på nu och ser fram mot nästa steg för några teknikprylar är inte värt det priset. Tar lite kraft men oseriösa företag eller bluff företag ska bort från marknaden. Kör på alla kanaler för att få bort telefonihuset som skapat problemen och lämnar över till billmate som är samma skrot o korn. Stå upp o betala inte, bestrid fakturan även från K-fogden.
    Dom ska bort o kolla inte Youtube om Mobile Group.
    Jonny Jonny Svensson 2019-11-30 02:46
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Jonny,

    Du kan bestrida fakturorna om ni inte har något giltigt avtal. Tänk dock på att det är viktigt att alltid spara ett bevis på att du har bestridit. Därför är det bra att bestrida exempelvis via mejl. Förklara också tydligt varför du inte kommer att betala när du bestrider, det räcker alltså inte att enbart skriva att du bestrider fakturan.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-12-02 11:13
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej! Hur kan man bevisa att påskrift skett under samtal med uppringd säljare? Är det telefonbolagets skyldighet att lämna samtalshistorik för inkomna samtal, jag tänker att man kan titta på samtalstiden och sms på påskriften, om detta skulle gå, är det ett tillräckligt bevis på att avtalet är ogiltigt? Mvh Sofie! Sofie 2019-12-03 21:22
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Sofie,

    Det är företaget som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal om de påstår det.

    Om de på något sätt kan bevisa det, men du fortfarande anser att det inte finns ett giltigt avtal så ligger bevisbördan på dig. Då kan det vara bra att exempelvis jämföra samtalstiden med tiden för när smset skickades, precis så som du skriver.

    Sköt gärna kontakten med företaget skriftligen angående detta. Du kan exempelvis mejla. På så sätt har du också bevisning efteråt för vad som har sagts.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-12-05 08:42

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter