Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Lurad av Mobilegroup?

Profilbild på: Elin Blom Frid Känner mig lurad av detta företag, då de sa att de hade samarbete med 3 och och skulle hjälpa mig att få bättre månadsräkning! Nu betalar jag nästan det dubbla!! Elin Blom Frid 2019-07-04 13:55 Följ inlägget
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Elin,

    Det framgår inte riktigt hur du har kommit i kontakt med företaget eller vad du har tackat ja till men om företaget har ringt till dig så är du inte bunden av avtalet om du enbart har sagt ja i telefonsamtalet.

    Skriftlighetskrav för telefonförsäljning
    Det finns ett skriftlighetskrav i lagen som säger att när du blir uppringd av en säljare så ska du få erbjudandet skickat till dig efter samtalet. Därefter krävs det att du skriftligen accepterar säljarens erbjudande för att du ska bli bunden av det. Har du inte gjort det efter samtalet så är du inte bunden, och företaget kan därmed inte kräva att du ska betala någonting.

    Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

    Läs mer om skriftlighetskravet

    Du har ångerrätt vid telefonförsäljning
    Om det finns ett giltigt avtal mellan dig och företaget så har du ångerrätt i 14 dagar. Om du har köpt en vara börjar ångerfristen löpa dagen efter du har fått hem varan. Har du köpt en tjänst så börjar ångerfristen löpa dagen efter du har ingått avtalet. Detta gäller under förutsättning att du har ingått avtalet på distans, exempelvis över telefon.

    Om företaget inte har informerat dig på rätt sätt om ångerrätten, kan den förlängas i upp till ett år.

    Läs mer om ångerrätt

    Ta skriftlig kontakt
    Det är bra om du tar skriftlig kontakt med företaget om du exempelvis ska utnyttja ångerrätten eller om du ska förklara att avtalet är ogiltigt. Du kan exempelvis mejla. Spara på det mejlet som ett bevis för att du faktiskt har kontaktat företaget och när du har gjort det. Ibland har företag enbart exempelvis ett webbformulär som kontaktsätt, och då kan det vara bra att ta en skärmdump på meddelandet du skriver där innan du skickar iväg det.

    Bestrid felaktiga räkningar
    Om du får någon räkning från företaget som du anser att du inte är skyldig att betala måste du informera företaget om det. Det gör du genom att skriva till företaget. Mejl går bra i det här läget också. Förklara tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala.

    Läs mer om att bestrida
     
    Många kontakter om Mobilegroup
    Både Hallå konsument och vår samarbetspartner Telekområdgivarna har haft många kontakter om Mobilegroup. Telekområdgivarna har också samlat lite information och tips att tänka på, tillsammans med en varning för oseriös försäljning på deras webbplats.

    Läs mer om Mobilegroup på Telekområdgivarnas webbplats

    Uppmärksamma problem genom att anmäla
    Tycker du att företaget använder felaktiga eller aggressiva säljmetoder kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Det gör inte att ditt enskilda fall bedöms, men däremot förser det Konsumentverket med värdefull information, som kan ligga till grund för myndighetens tillsynsarbete.

    Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

    Om du tror eller tycker att det rör sig om bedrägeri kan du även göra en polisanmälan.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-07-05 10:30
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Känner mig också lurad av mobilegroup !!! Lisa Karlsson 2019-09-03 16:41
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Grundlurad. Så oseriöst med Elias Karlsson i spetsen. Har polisanmält företaget. Betala inte in en enda krona!! Dom hotar med domstol i Göteborg men dom kommer ingen vart där IngaLill Ohlsson 2019-09-05 00:20
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Lisa och IngaLill,

    Konsumentverket utreder just nu de anmälningar som inkommit mot Mobilegroup, och vi vill gärna få tag på ljudinspelningar som visar på företagets säljmetoder. Har du eller någon du känner sparat en sådan inspelning, mejla den till konsumentverket@konsumentverket.se. Märk mejlet med "Ljudfil Mobilegroup".

    Vänligen Ronja Vägledare, Hallå konsument 2019-09-05 13:24
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej! Jag har också blivit lurad av Mobilegroup och har nu en skuld för skitgrejer på ca 20 000 kr. När detta uppdagades hade ångerrätten gått ut och jag vet inte vad jag ska göra..?? Ärendet är polisanmält men hur kan jag gå vidare? Avarda som är det företag som tagit över fakturorna från Mobilegroup vill ju såklart ha sina pengar. Har fått rekommendationen från polis att inte betala men hamnar väl då hos inkasso?? Mobilegroup går såklart dessutom inte att få tag på. Rent bedrägeri och jag fattar inte hur det kan få fortsätta??? Lotta 2019-09-08 13:02
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Lotta,

    Vad du kan göra i det här läget beror på hur du har ingått avtalet. Som vi har skrivit längre upp i tråden så finns ett skriftlighetskrav i lagen som gör att ett avtal inte är giltigt om företaget har ringt till dig och om du bara har sagt ja i telefonsamtalet. Du måste alltså även bekräfta avtalet skriftligen efter telefonsamtalet för att det ska vara giltigt.

    Förlängd ångerrätt
    När du ingår avtal på distans har du i de flesta fall ångerrätt i 14 dagar. Ångerrätten kan dock förlängas i upp till ett år om du inte fått rätt information om ångerrätten. Företaget ska informera dig om följande:

    • Om det finns ångerrätt
    • Hur lång ångerfristen är
    • Hur du går tillväga för att ångra dig
    • Att det finns ett standardformulär du kan använda när du ångrar dig och var du hittar detta formulär

    Om företaget inte kan visa att du fått denna information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet. Du får i så fall skriva till företaget och förklara att du vill utnyttja din förlängda ångerrrätt.

    Det är alltså företaget som har bevisbördan för att det finns ett giltigt avtal och att du har fått rätt information om ångerrätten.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-09 12:20
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej, jag liksom väldigt många andra blev lurad men fick förstklassig hjälp när jag ringde hit och bad om hjälp och har fått allt avskriver.
    Vad jag gjorde var att jag bestred fakturan till både Avarda och Mobilgroup skriftligt. Även att jag ansåg att de inte hade ett giltigt avtal då jag inte hade fått granska avtalet efter att samtalet var avslutat utan de bad mig göra det under tiden som jag var kvar i luren så de såg att allt blev rätt.
    Där har de gjort ett felaktigt avtal. Som konsument ska inga avtal skrivas på under ett pågående säljsamtal utan man ska kunna granska allt efter samtalets slut.
    De började då att prata om att det var jag som hade bevisbördan på mig att det var så det gått till men så är det inte enligt konsumentverket utan det är deras skyldighet att bevisa att de har gjort ett avtal på rätt sätt.
    Han pratade med sin chef efter det och jag fick returnera varorna och har även fått från Faktureringsbolaget att jag inte längre har någon skuld hos dem..
    Det går och ge er inte!!!!
    Fruktansvärt vilket sätt de har handlat på.
    Lycka till och tusen tack för all hjälp jag fått från konsumentverket! Annika 2019-09-09 12:35
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Annika,

    Va bra att det löste sig och tack för att du delar med dig av det till oss.

    Vänligen Anna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-10 08:22
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Annika!
    Jag kommer att göra som dig!
    Tack för din information och formuleringar. Marielouise Källman 2019-09-12 10:48
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej!
    Är i samma sits med mobilegroup!
    Har mailat ang skriflighetslagen men dom fortsätter sms:a krav brev !!! Cecilia 2019-09-14 08:35
  • Profilbild på: Elin Blom Frid Hej Cecilia,

    Om du får en påminnelse från företaget behöver du inte bestrida (protestera mot) den men om du däremot får ett krav från inkasso eller från kronofogden så måste du bestrida det kravet.

    Se till att göra det skriftligen, exempelvis via mejl. Så länge du har bevis för att du har bestridit så riskerar du ingen betalningsanmärkning.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2019-09-16 11:24

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter