Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Lufthansa har ställt in mitt flyg, vad gör jag?

Profilbild på: Anders Jag skulle flyga till Berlin om en vecka, men Lufthansa har nu ställt in min flygning. Kan jag få tillbaka pengarna för biljetten? Anders 2020-03-19 18:10 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anders Hej Anders,

    Lufthansa anger att de har ställt in en stor andel av sina flygningar. När ditt flyg ställs in har du rätt till återbetalning eller ombokning. Du ska vända dig direkt till Lufthansa med ditt krav.

    Rätt till återbetalning eller ombokning
    Vid en inställd flygresa kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller att flygbolaget bokar om din resa. Det gäller oavsett vad anledningen är till den inställda flygningen.

    Betalat resan med kreditkort eller faktura
    Om du har betalat flygresan med ett kreditkort eller genom faktura och om flygbolaget inte vill betala tillbaka pengarna för resan, kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank genom en reklamation (invändningsrätt). När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren (banken) som på säljaren (flygbolaget). Ta i så fall kontakt med banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

    Läs mer om kortreklamationer

    Hjälp av Konsument Europa
    Om flygbolaget inte betalar ersättning för dina kostnader kan du återkomma till oss. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor i landet där företaget har sitt kontor för ett eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Här kan du läsa mer om ECC-nätverket

    Läs mer om hur du skickar in ditt ärende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-19 18:20
  • Profilbild på: Anders Hej jag åkte från sverige 27/2 till chile och skulle åka tillbaks 30/3men Lufthansa har ställ in min resa.vad kan jag göra nu,dom svarar aldrig när jag ringer Francisco 2020-03-19 20:02
  • Profilbild på: Anders Hej, ref till ert svar. Det är en paketresa vi köpt inkl flyg, hotell och kryssning på Nilen med avslut en vecka Hurghada. Bokad hemresa 21/3 avbröts på stark inrådan av resebyrån, då Egypten stängde alla flygplatser för internationella flyg den 19/3. Innebar att vi var tvungna att köpa nya biljetter, endast möjligt med Turkish Airline den 17/3. Lufthansa avbokade vårt flyg den 21/3. Anki Hartmann 2020-03-20 09:18
  • Profilbild på: Anders Hej Francisco,

    Det är många som vill få kontakt med sitt resebolag eller flygbolag.

    Om du har bokat direkt från Lufthansa, mejla eller använd kontaktformuläret för att få en ombokning.

    Om du har bokat via en förmedlare, kontakta förmedlaren av flygresan. Även här gäller, ta skriftlig kontakt och dokumentera kontakten (ta skärmbild om du behöver använda ett kontaktformulär).

    Här kan du läsa om dina rättigheter vid inställt flyg.
    Vi samlar allmän coronainformation här

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-20 11:04
  • Profilbild på: Anders Hej Anki,

    Angående paketresan har du fått svar i ett annat inlägg.

    Oavsett paketresa har du rättigheter som passagerare. Om flygbolaget ställer in ett flyg kan du begära ombokning och om flygbolaget inte erbjuder ombokning och du är tvungen att boka själv, kan du begära ersättning från flygbolaget.

    Här kan du läsa om dina rättigheter vid inställt flyg.
    Vi samlar allmän coronainformation här

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-20 11:08