Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Klaga på dålig täckning med nytt abonnemang?

Profilbild på: Nina Hej!

För några veckor sen bytte jag mobilabonnemang, mitt gamla hade gått ut och jag ville få ett bättre pris. Därför tecknade jag ett nytt abonnemang med en annan operatör. Nu har det visat sig att den här operatören har väldigt dålig täckning där jag bor. Det är bara några få ställen som jag kan få tillräckligt med täckning på. Jag skulle vilja avsluta abonnemanget på grund av att jag inte kan använda abonnemanget på rätt sätt (jag tycker ju att det är felaktigt), men innan jag pratar med företaget vill jag höra om vilka rättigheter jag har. Nina 2017-09-28 10:54 Följ inlägget
  • Profilbild på: Nina Observera: Avtal som ingåtts på telefon från 1 september 2018 är endast giltiga om du skriftligen bekräftat avtalet efter samtalet med telefonförsäljaren. 

    Läs mer om de nya reglerna här

    Hej Nina,

    Det är inte säkert att abonnemanget ses som felaktigt på grund av den dåliga täckningen.

    Vilka rättigheter du har beror till stor del på vad du och den nya operatören pratade om innan du tecknade abonnemanget. Om du exempelvis har fått löften eller garantier om att det ska vara bra täckning där du bor kan du kräva att abonnemanget lever upp till det. Problemet med sådana situationer är ofta att bevisa vad som har utlovats. Om det inte finns något bevis, exempelvis genom en ljudinspelning eller inskrivet i avtalet, kan det bli svårt att komma vidare om du och operatören inte skulle vara överens.

    På Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa mer om täckning

    Om du tecknade abonnemanget på distans, exempelvis över telefon eller internet, har du 14 dagars ångerrätt. Det kan alltså finnas en möjlighet att komma ifrån avtalet även om du inte har fått några löften om täckningen. Ångerrätten gäller däremot inte om du tecknade abonnemanget i butik eller på plats hos operatören.

    Läs mer om ångerrätt

    Hör gärna av dig om du har fler frågor!

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:15
  • Profilbild på: Nina Hej.
    Jag har Comviqs 95-kronors abonnemang. Nu har företaget ändrat reglerna så man inte kan ta emot samtal från Sverige när man är i Berlin - om man inte före avresan laddat med 145 kronor. Mitt spanska telefonnummer - också ett icke-fast abonnemang fungerar dock utmärkt att bli uppringd på i Berlin, trots att där inte finns ett öre kredit.
    Strider inte denna blockering av mitt nummer mot EUs nya regler? Nathan Shachar 2017-11-15 11:18
  • Profilbild på: Nina Hej Nathan,

    Min rekommendation är att du kontaktar Telekområdgivarna.

    Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Som konsument kan du kontakta dem innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta dem om det uppstår problem med ditt abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören. Telekområdgivarna kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att aktivt försöka bidra till en lösning.

    Du hittar mer information och kontaktuppgifter på Telekområdgivarnas webbplats

    Vänligen, Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-11-16 10:10

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter