Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan vi kräva ersättning för inställt flyg på grund av sandstorm?

Profilbild på: Göran Klingenstierna Hej,

Min familj och jag är på Gran Canaria. Vi drabbades av gårdagens sandstorm och var tvungna att stanna en extra natt innebärande extra kostnader för hotell taxi etc. Vi flög från Hamburg då vår dotter med familj bor där. Är det möjligt att få kompensation för extra kostnader?

Mvh

Göran Klingenstierna Göran Klingenstierna 2020-02-24 13:04 Följ inlägget
  • Profilbild på: Göran Klingenstierna Hej Göran,

    Ni kan ha möjlighet att kräva ersättning för de kostnader ni har fått på grund av detta. Om ni ska kräva ersättning är det viktigt att ni sparar kvitton som bevis på vilka kostnader ni har fått.

    Skadestånd och kompensation
    Huvudregeln vid ett inställt flyg är att flygbolaget ska betala skadestånd till er för de merkostnader ni kan bevisa att ni har fått. Det går också att kräva mellan 125-600 euro i kompensation från flygbolaget vid ett inställt flyg.

    I vår flygkalkylator räknar ni ut vad ni kan kräva av flygbolaget

    Om flyget har blivit inställt på grund av en extraordinär omständighet och om flygbolaget kan visa att de har gjort allt de har kunnat för att lösa situationen är de dock inte skyldiga att ersätta er, varken med kompensationen eller för era merkostnader. Vad som ses som en extraordinär omständighet måste alltid bedömas från fall till fall.

    Rättigheter vid inställt flyg
    Även om ni inte har rätt till kompensation eller ersättning för era merkostnader på grund av det inställda flyget så har flygbolaget ändå en skyldighet att hjälpa er.

    Ombokning eller återbetalning
    Om ert flyg har blivit inställt ska flygbolaget låta er välja mellan att bli ombokad till en nytt flyg eller att få tillbaka pengarna för det inställda flyget.

    Mat och boende
    Flygbolaget har också en skyldighet att erbjuda er assistans. Det innebär att ni ska få mat, dryck och boende om det är nödvändigt. Om flygbolaget har ordnat hotell åt er ska flygbolaget också ordna med transporten mellan flygplatsen och hotellet.

    Kontakta flygbolaget
    Har ni drabbats av ett inställt flyg är det flygbolaget ni ska ta kontakt med. Om ni ska ställa krav på ersättning är det bra om ni ställer krav skriftligen, exempelvis via mejl. Då har ni bevisning efteråt för att ni har ställt krav. Även om ni har köpt flygbiljetterna av en resebyrå är det flygbolaget ni ska vända er till, eftersom resebyrån oftast bara är en förmedlare.

    Om ni har köpt en paketresa
    Om den inställda flygningen var en del i en paketresa och om ni vill kräva skadestånd för era merkostnader ska ni vända er till paketresearrangören. Om flyget till resmålet hade blivit inställt så ni hade missat någon dag på resmålet hade ni kunnat ställa krav på arrangören om ett prisavdrag.

    Ta tvisten vidare
    Om ni har en tvist med flygbolaget eller paketresearrangören kan ni ha möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar tvister mellan konsumenter och företag kostnadsfritt.

    Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

    Har ni rest från ett annat land är Sverige kan det dock vara en annan instans som ska pröva tvisten. Ni kan ta kontakt med oss på nytt i så fall för att få mer information om vart ni kan vända er.

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-02-25 09:00

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter