Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan vi bestrida faktura från Svensk Fordonsgaranti?

Profilbild på: Thomas Winzell Hej!

Min mor som är diagnostiserad med alzheimers med kognitiv nedsättning har ej körkort längre men har ej hunnit sälja sin bil ännu. Några som heter Svensk Fordonsgaranti har sålt henne en fordonsgaranti för över 1200 SEK 26/9 i år. Hon har ingen aning om att hon tecknat denna men har heller inte rätt sedan november 2016 ens att köra bil. Kan hon/vi bestrida denna garanti och få pengarna tillbaka? Det känns inte rimligt att hon ska betala denna, hon förstår inte vad deras faktura avser och inte heller att den var frivillig. 

mvh
Thomas. Thomas Winzell 2017-10-16 08:11 Följ inlägget
  • Profilbild på: Thomas Winzell Observera: Avtal som ingåtts på telefon från 1 september 2018 är endast giltiga om du skriftligen bekräftat avtalet efter samtalet med telefonförsäljaren. 

    Läs mer om de nya reglerna här

    Hej Thomas,

    Om företaget påstår att det finns ett avtal ska företaget också kunna bevisa det. Ni kan alltså kräva att företaget bevisar att hon uttryckligen har tackat ja till detta.

    Ta gärna en skriftlig kontakt med företaget, till exempel via mejl. Om hon anser att hon inte har beställt något bör ni förklara det i mejlet. Om företaget påstår något annat kan ni kräva att företaget bevisar att det finns ett avtal som hon har skrivit under. Om företaget menar att hon tackat ja över telefon kan ni begära att få ta del av den inspelningen.

    Skulle det visa sig att inget giltigt avtal finns kan ni bestrida betalningskravet, alltså protestera mot det.

    Läs mer om hur du bestrider en faktura för något du inte har beställt

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Janet Vägledare, Hallå konsument 2017-10-17 09:40

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter