Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan Norwegian göra en återbetalning i cashpoints?

Profilbild på: Pernilla Persson Hej! Vi har bokat resa till Berlin den 13/4 med hemresa 17/4. Vi har nu fått ett erbjudande om att avboka vår resa och få Cash points tillgodo. Jag skulle hellre vilja ha ersättning i pengar. Vad händer om Norwegian går i konkurs? gäller det också banken som de har med tillhörande kontokort, Cash points? Är det bättre att vänta och se om flygbolaget själva ställer in flyget? är de då tvgna att betala ut ersättning i pengar? Hur ska jag göra? Ska jag "nappa" på erbjudandet eller avvakta och se vad som händer närmare flygdatumet?
Vänligen
Pernilla Persson Pernilla Persson 2020-03-18 11:57 Följ inlägget
  • Profilbild på: Pernilla Persson Hej Pernilla,

    Tack för din fråga. Vi har fått flera frågor gällande Norwegians erbjudande om en återbetalning i Cashpoints. Vi kan dock inte rekommendera dig vad du ska göra i denna situation utan du behöver själv avgöra vad som passar dig bäst.

    Om flyget ställs in
    Om Norwegian ställer in flyget ska de återbetala dig för flygbiljetten. Flygbolaget kan erbjuda dig en återbetalning i cashpoints men det är upp till dig om du vill godkänna eller om du istället vill ha tillbaka pengar.

    Här kan du läsa mer om inställda flyg

    Om du själv vill avboka
    Du ska även kunna avboka själv på grund av UD:s avrådan. Det är då inte rättsligt prövat om flygbolaget måste återbetala dig eller om de även kan erbjuda cashpoints eller en ombokning.

    Om du och flygbolaget inte kommer överens kan du få det prövat i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

    Här kommer du till ARN:s webbplats

    Om flygbolaget går i konkurs
    Generellt kan det vara svårt att få ersättning om ett flygbolag går i konkurs, det gäller oberoende om det rör återbetalning av biljetter eller cashpoints.

    Här kan du läsa mer om flygbolag i konkurs

    Om en eventuellt konkurs även skulle omfatta Norwegian bank är svårt att säga. I ett tidigare uttalande har Norwegian angett att dessa två delar är skilda från varandra. Hur det faktiska utfallet blir är dock svårt att säga i förväg.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-18 15:49