Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan jag kräva tillbaka pengarna för liftkort på grund av snöbrist?

Profilbild på: Leo Hej!

Jag och min familj har planerat att åka på skidsemester om några veckor, men som det ser ut just nu finns det ingen snö i backarna och vi kommer därför troligtvis inte kunna åka skidor vilket förstör hela syftet med resan.

Vi har redan betalat för resan och liftkorten. Kan vi kräva tillbaka några pengar om det inte kommer vara möjligt att åka skidor på grund av snöbristen? Finns det någon snögaranti? Leo 2020-02-12 13:38 Följ inlägget
  • Profilbild på: Leo Hej Leo,

    Här beror det på om ni enbart har köpt liftkort och sedan bokat boende separat eller om ni har köpt en paketresa.

    Köp av liftkort
    Om ni enbart har köpt liftkort är det villkoren för liftkorten som styr vad som gäller och om ni kan kräva någon ersättning. Ni måste därför läsa de villkoren för att se om ni kan kräva tillbaka några pengar.

    Snögaranti
    Vissa företag erbjuder snögaranti som gör att man kan ha rätt att kräva tillbaka pengarna om det inte finns någon snö. Om ni har snögaranti eller inte beror även det på vad som står i villkoren för liftkorten. Sådana garantier regleras nämligen inte i lag utan det är något som är helt frivilligt för företag att erbjuda. Ni måste alltså läsa villkoren för att ta reda på vad som gäller och om det finns någon snögaranti som ger er rätt till ersättning.

    Om ni har bokat en paketresa
    Har ni bokat en paketresa genom en researrangör där både boende och liftkort ingår kan det finnas möjlighet att ställa krav på arrangören om att få ersättning.

    Ifall ni ändå vill åka på resan men inte får den resa som ni avtalat om kan ni ha möjlighet att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska då motsvara själva felet med resan, alltså den del av avtalet som inte uppfyllts.

    Ni kan också ha rätt att avboka resan kostnadsfritt innan den har påbörjats om det är så att arrangören informerar er om att resan inte kommer att kunna fullgöras i enlighet med vad som avtalats, eftersom det trots allt är arrangören som ansvarar för att paketresan fullgörs i enlighet med avtalet.

    Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden
    Om ni inte kommer överens om vad som gäller med företaget som sålt liftkorten eller med paketresearrangören kan ni göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-02-12 14:14

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter