Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan jag kräva en samlad slutfaktura?

Profilbild på: Bob Pernodd Jag har anlitat en byggfirma som den 10 juni i år var klar med arbetet. Jag hade då betalat 2/3 av det budgeterade priset. Fyra månader senare har jsg fortfarande inte fått en slutfaktura utan får fakturor successivt där det framgår att det inte är en slutfaltura utan att fler fakturor kommer. Detta gör det svårt för mig att avgöra om det slutar på budgeterar pris eller avviker mycket från det. Min fråga: har jag rätt att kräva en samlad slutfaktura? Finns det en tidsgräns för när jag ska ha fått den?
Vänligen
Bob Bob Pernodd 2017-10-05 08:18 Följ inlägget
  • Profilbild på: Bob Pernodd Hej Bob,

    Det finns tyvärr inget i konsumenttjänstlagen som ger dig rätt att kräva en samlad slutfaktura.

    Preskriptionstid
    Preskription innebär att företaget förlorar rätten att kräva pengar av dig. I ditt fall innebär det att om företaget dröjer med en faktura mer än tre år efter avslutat arbete så har de ingen rätt att kräva att du betalar.

    Fast pris får inte ändras
    Om du och företaget har kommit överens om ett fast pris för arbetet så får inte det priset ändras i efterhand. Om du får fakturor som gör att totalsumman för arbetet överstiger det pris ni kommit överens om, så kan du bestrida det överskridande beloppet.

    Om du har fått ett ungefärligt pris så får det överstiga med max 15% om företaget kan visa varför det blivit dyrare än beräknat.

    Vänligen,
    Christer Vägledare, Hallå konsument 2017-10-05 15:54

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter