Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan jag begära att företaget skickar varan på nytt när jag uppgett fel adress?

Profilbild på: Jack Hej, för någon vecka sedan beställde jag ett par skor av ett företag på nätet. Leveransen skulle ta tre dagar men skorna kom aldrig. Jag tog då kontakt med företaget och fick reda på att jag har uppgett fel adress. Företaget hävdar att de skickat paketet till den adress jag uppgav. Företaget tog kontakt med posten men posten säger att de inte har mina skor. Nu säger företaget att jag inte har rätt att få nya skor eftersom att jag uppgav fel adress!
Jag behöver hjälp, vad gäller i min situation? Jack 2019-07-04 11:38 Följ inlägget
  • Profilbild på: Jack Hej Jack,

    Om företaget kan visa att de skickat varan till adressen du uppgav, har de sannolikt uppfyllt sin skyldighet enligt avtalet.

    Huvudregeln är att företaget ansvarar för varan fram tills dess att den har levererats till dig, eller tills att du har hämtat ut den hos ett ombud. Dock kan ansvaret övergå till dig om varan försämras eller kommer bort på grund av dig. Det kan alltså innebära att du måste betala för varan utan att få någonting för det, eftersom du har uppgett fel adress.

    Om företaget däremot inte kan bevisa att de har skickat varan till den adress du angav i samband med beställningen kan företaget eventuellt bli skyldiga att lösa problemet. Vi kan tyvärr inte avgöra om företaget blir skyldiga eller inte, det är beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Ronja Vägledare, Hallå konsument 2019-07-04 11:41

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter