Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan jag avboka mitt studentfirande om studenten ställs in?

Profilbild på: Selma Hej! Jag ska ta studenten i juni. Om det blir inställt pga coronaviruset, hur påverkar det avbokning av studentresa, flak, studentskiva och sånt? Måste jag behålla studentmössan då eller kan jag skicka tillbaka den? Selma 2020-04-15 08:22 Följ inlägget
  • Profilbild på: Selma Hej Selma,

    Vad tråkigt att höra att din student kan ställas in.

    Studentresa
    Vad som gäller vid resor beror på vad det är för typ av resa som du har bokat.

    Paketresa
    Har du bokat en paketresa innebär det att du enligt paketreselagen har rätt till full återbetalning vid avrådan från UD. Även om arrangören ställer in resan har du rätt till full återbetalning, oavsett vad anledningen är till att resan har ställts in.

    Du ska få återbetalning inom 14 dagar men eftersom branschen just nu befinner sig i en extrem situation kanske du måste räkna med att få vänta längre än så på att få dina pengar tillbaka.

    Läs mer om paketresor här

    Reguljär flygbiljett
    Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning för just den här situationen, men du har alltid rätt att få tillbaka pengar för skatter och avgifter om du avbokar.

    När UD nu avråder från alla resmål bör du dock kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen till det är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

    Om flygbolaget ställer in resan måste de återbetala pengarna för flygbiljetten.

    Hotellbokning
    Om du har en hotellbokning under tiden då UD avråder bör du ha rätt att avboka hotellet eftersom restriktionerna sammantaget gör det omöjligt att utnyttja boendet. Vänd dig till hotellet för att göra din avbokning och begära pengarna tillbaka.

    Studentskiva och flak
    Har du bokat en fest eller skiva med lokal, mat och liknande inkluderat bör du ha rätt att avboka och få pengarna tillbaka.

    Om du bokat ett studentflak bör du också ha rätt att kräva pengarna tillbaka vid en avbokning.

    Anledningen till detta är att det bör ses som en force majeure-liknande situation. En force majeure-liknande situation är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och företagets kontroll. Du får alltså ta kontakt med företaget och argumentera för att du vill avboka och få full återbetalning.

    Hyrd lokal
    Om du enbart hyrt en lokal för att själv bjuda på mat eller liknande är det i första hand avtalsvillkoren som styr. Du bör då läsa igenom avtalsvillkoren för att se vad som gäller vid avbokning.

    Det kan vara möjligt att argumentera för att ni ska få full återbetalning om ni avbokar med tanke på de rådande omständigheter som nu finns. Detta har inte prövats rättsligt ännu, därför kan det vara så att bolaget nekar dig återbetalning.

    Evenemang och studentfester
    Om arrangören har ställt in festen eller evenemanget ska du kunna få tillbaka pengarna för själva biljetten. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. I villkoren ska det framgå vem du ska vända dig till för att kräva återbetalning.

    Studentmössa, kläder och presenter
    Din möjlighet att lämna tillbaka saker du redan köpt påverkas inte om din student ställs in. Det som styr om du kan lämna tillbaka någonting är om du har ångerrätt eller öppet köp.

    Ångerrätt
    När du köper någonting på distans eller utanför affärslokal har du normalt 14 dagars ångerrätt. Exempel på detta är när du köper någonting via internet, telefon eller vid hemförsäljning. Dessa 14 dagar börjar att löpa när du tar emot varan.

    Tänk på att det finns vissa undantag för ångerrätten. Ett av dessa undantag är varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller fått en tydlig personlig prägel. Det innebär att om du till exempel själv designat din studentmössa eller låtit brodera in ditt namn på den är det inte alls säkert att du kan ångra dig.

    Läs mer om ångerrätt här 

    Öppet köp
    När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet, utan det är upp till företaget om de erbjuder dig någon möjlighet att ångra sig. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.

    Läs mer om öppet köp här. 

    Om du och företaget inte kommer överens
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

    Vänligen Adam Vägledare, Hallå konsument 2020-04-15 15:22

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

För tillfället går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. För dig som har frågor relaterade till coronaviruset finns det flera inlägg där vi har samlat information om dina rättigheter. Forumet öppnar för nya frågor på måndag. Välkommen åter!