Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan jag ansöka om utlovad ersättning då Primera Air har gått i konkurs?

Profilbild på: Birgitta Vi är av Primera Air lovade ersättning med sammanlagt 800 EURO för flygförsening.

Pengarna har dock inte utbetalats och nu har företaget gått i konkurs.

Finns det någon möjlighet för oss att få pengarna trots allt? Birgitta 2018-10-01 21:43 Följ inlägget
  • Profilbild på: Birgitta [Uppdaterad 2018-11-27]

    Hej Birgitta,

    På vår webbplats har vi samlat information om Primera Airs konkurs, vilken vi även kommer att uppdatera löpande.

    Artikel om Primera Airs konkurs

    Dina möjligheter att få ersättning beror på flera saker, bland annat hur du har betalat för resan och konkursboets ekonomi. Generellt är möjligheterna att få ersättning utbetald vid konkurs begränsade.

    Krav till konkursförvaltaren 
    Utgångspunkten är att du kan anmäla ditt krav till konkursförvaltaren. En anmälan ska vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka krav du har på flygbolaget. Bifoga kopior på de kvitton som visar vilka utgifter du haft på grund av det inträffade och annan dokumentation som bevisar ditt krav.

    När ett företag går i konkurs betalas företagets skulder utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Den typen av skuld som ditt krav på återbetalning utgör är en så kallad oprioriterad fordring, och det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

    Primera Air har tidigare bestått av tre olika bolag; Primera Air Nordic SIA (Lettland), Primera Air Scandinavia A/S (Danmark) samt Primera Air Scandinavia (Island). Det är det bolaget som du har köpt resan av som du ska skicka ditt krav till. Vet du inte vilket av de tre bolagen du köpte resan av kan du skicka kravet till alla tre.

    Följande information ska du skicka med i kravet:
    • motivering för kravet (t.ex. avbokning av flygning)
    • typen av krav (t.ex. pengar tillbaka)
    • vilken summa du kräver tillbaka
    • uppgifter om flygningen (bokningsnummer, datum för flygning m.m.)
    • eventuellt referensnummer för ditt krav till Primera Air (om du skickat ett krav dit)
    • dina kontaktuppgifter, inklusive e-postadress
    Primera Air Nordic SIA (Lettland)
    Du som har ett ersättningskrav för inställt eller försenat flyg med Primera Air Nordic SIA ska skicka in ditt krav skriftligen till lettiska konkursförvaltaren Lamsteris Vents. Sista dagen att skicka in kravet är 11 november 2018. 

    Adress:
    Lamsteris Vents
    Place of practice: Liliju iela 20, Marupe, Marupes nov., LV-2167
    E-post: vents@consultant.com
    Telefonnummer: +371 26857957

    Primera Air Scandinavia (Danmark)
    Enligt information från konkursförvaltaren uppmanas konsumenter skicka sina krav till primera@dlapiper.com.

    Danska konkursförvaltarens pressmeddelande

    Primera Air Scandinavia (Island)
    Enligt information från konkursförvaltaren finns en tidsgräns om tre månader från 9 oktober att skicka in ett krav. I nuläget är den information vi har att kravet bör skickas med brev till följande kontaktuppgifter:

    Drangi Lögmenn
    b.t. Eiríkur Elís Þorláksson
    Túngötu 6
    101 Reykjavík
    ICELAND

    Har du betalat med kreditkort?
    Har du betalat biljetten med kreditkort kan det finnas en möjlighet för dig att kontakta din bank eller kreditgivare för att göra en så kallad kortreklamation. Det betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Tänk på att banken eller kreditgivaren aldrig är ansvariga att betala ut mer pengar än vad du ursprungligen har betalat för dina flygbiljetter med ditt kreditkort.

    Läs mer om kortreklamation

    Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

    Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

    Har du en försäkring?
    Om du har köpt en tilläggsförsäkring i samband med köpet av resan kan det finnas möjlighet att få viss ersättning via försäkringen. Detta kan exempelvis handa om utlägg som har behövt göras på grund av en försening och täcker alltså inte automatiskt hela kompensationsbolaget. Du kan också höra med ditt försäkringsbolag om du har något skydd i hemförsäkringen, alternativt kontakta din bank eller kreditgivare. Ibland kan det finnas försäkringar kopplade till ditt kort.

    Om du har en sådan försäkring bör du kontrollera om du har en möjlighet att få någon ersättning via försäkringen. Det är viktigt att tänka på att det ofta finns tidsgränser för att göra ett sådant krav och andra regler. Kontrollera villkoren för just din försäkring för att se om du har denna möjlighet.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-03 16:32
  • Profilbild på: Birgitta Hej! Är en av många som köpte biljetter med Primera Air. Hur får man reda på vem som är konkursförvaltare man kan vända sig till? (köpte biljetterna mot faktura) Tack för hjälpen! Monika 2018-10-08 10:21
  • Profilbild på: Birgitta Hej Monika,

    Tack för din fråga.

    Så snart det har blivit utsett en konkursförvaltare, kommer Primera Air antagligen att publicera informationen på sin webbsida.

    Du kan även hålla koll på vår webbplats www.konsumenteuropa.se.

    Vänligen Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-10-08 11:52
  • Profilbild på: Birgitta OK, tack för svaret - då kollar jag med jämna mellanrum! Monika 2018-10-08 20:38
  • Profilbild på: Birgitta hej. jag köpt en resa till Brasilien men mitt namn var inte hel på Billett. jag klagade redan och jag gillar inte deras beslutet. Jacinta Diniz dantas 2018-11-06 10:46
  • Profilbild på: Birgitta Hej Jacinta,

    Konkurser är dessvärre ofta negativa för konsumenter, särskilt som krav från konsumenter ofta blir en så kallad oprioriterad fordring i konkursprocessen. Det gör tyvärr att möjligheterna att få tillbaka sina pengar är ganska små.

    I konkurser är det däremot konkursreglerna som styr och vi får därför hänvisa dig att läsa informationen ovan där du  får information om hur du skickar ett krav till konkursförvaltaren men också andra sätt att försöka få återbetalning.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-11-07 11:11

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!