Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Kan företaget lägga på moms?

Profilbild på: Eric Jag beställde en tjänst av ett företag och fick en prisuppgift. Nu har jag fått en faktura och priset är högre än vad vi kom överens om. Företaget säger att det är för att momsen tillkommer. Kan företaget lägga på momsen i efterhand, trots att jag redan har fått en prisuppgift? Eric 2017-09-28 10:47 Följ inlägget
  • Profilbild på: Eric Hej Eric,

    Nej, som privatperson ska du kunna räkna med att företag anger priset inklusive moms, annars ska det tydligt framgå att priset är exklusive moms.

    När du får en felaktig faktura är det viktigt att kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl, för att bestrida (protestera mot) fakturan. Att bestrida innebär att du meddelar att du inte kommer att betala och varför. Vi har en mall som du kan använda.

    Tänk på att du endast kan bestrida den del av fakturan som du tycker är felaktig. Om du till exempel fick en prisuppgift på 2 000 kronor och fakturan är på 2 500 kronor, ska du betala 2 000 kronor eftersom det var priset du godkände när du och företaget gjorde avtalet. Då blir det alltså resterande 500 kronor du bestrider.

    I vår artikel kan du läsa mer om att bestrida felaktig faktura.

    Om du och företaget inte kommer överens
    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här
     
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:07
  • Profilbild på: Eric Jag köpte en torktumlare för vad jag trodde var 5192:- plus hemkörning 319:-. När jag fick fakturan var den på 6889, alltså pålagt 1377 kr moms. Min och min makes uppfattning var att tumlaren skulle kosta runt 5200, detta var ungefär vad vi hade tänkt köpa för. Vi skulle aldrig ha köpt för nästan 7000. Elon i Årjäng som vi köpt av säger att fakturan är riktig. Kan vi bestrida? Med vänlig hälsning Therese Therese Sjöstedt 2018-11-09 13:32
  • Profilbild på: Eric Hej Therese,

    Alla priser som presenteras till konsumenter ska vara inklusive moms och eventuella andra uppgifter om inte annat tydligt anges. Framgår det ingenstans att momsen ska läggas till i efterhand bör ni, om ni handlat som privatpersoner, kunna förvänta er att priset är inklusive moms.

    Om ni anser att tidigare beskrivning stämmer in på ert ärende så kan ni betala den del ni är överens om och motsätta er resten. i Sådana fall kan ni bestrida överskjutande del av fakturan och hantera eventuella påföljder enligt följande artikel:

    Bestrida felaktig artikel

    Om ni köpt tumlaren som företagare gäller inte ovan skrivna.

    Vänligen David Vägledare, Hallå konsument 2018-11-13 15:28

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter