Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Jag har fått ett sms där jag skulle betala frakt för ett paket, sedan hamnade jag i ett abonnemang.

Profilbild på: Anne-lie Andersson 20/5 fick jag ett sms från Postnord att jag skulle betala 49,95 för ett pakets frakt. När jag gjorde det visade det sig att jag hade anmält mig till ett provabonnemang på cassoo.eu. Jag mailade direkt och sa upp abonnemanget. Fick en bekräftelse på att det var avslutat. Nu har detta företag dragit pengar från mitt konto den 13/6, trots att jag sa upp prenumerationen den 20/5 2019. Nu svarar de inte på Mail eller i telefon. Hur ska jag göra för att få pengarna tillbaka?
Står att företaget finns i Danmark, men när man ringer dit kommer man till ett telefonnummer i USA. Anne-lie Andersson 2019-06-17 09:41 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej Anne-lie,

    Tack för ditt inlägg. Vi har blivit kontaktad av flera konsumenter som har fastnat i ett abonnemang efter att de hade fått ett sms där de skulle behöva betala för paketets frakt, tull, moms eller liknande. Som utgångspunkt är du inte skyldig att betala för en tjänst som du inte har beställt.

    Använd inte tjänsten
    Har du inte beställt tjänsten bör du inte heller använda tjänsten, då det kan tolkas som att du godkänner ett avtal.

    Har du ingått ett avtal?
    Om du har godkänt villkoren så har du ingått ett avtal. Om du inte har godkänt några villkor eller har beställt en vara har du inget avtal. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

    Har du ångerrätt?
    Enligt EU:s regler om distansköp har konsumenten i regel 14 dagars ångerrätt och ångrar du köpet har du rätt att få tillbaka det du betalat. Du är då inte vara bunden av avtalet. Information om ångerrätten finns på vår webbplats.

    Här hittar du mer information om ångerrätt

    Har du kontaktat företaget?
    Du måste kontakta företaget och begära att avtalet sägs upp eller förklara att du inte anser att du har ingått ett avtal. Gör det skriftligt, gärna via mejl. Spara all dokumentation inklusive korrespondensen mellan dig och företaget.

    Om du har fått en faktura kan du bestrida den. Har det däremot dragits pengar från ditt konto kan du begära tillbaka pengarna. Bestrida fakturan eller kräva tillbaka pengarna gör du i ditt mejl till företaget.

    Såhär bestrider du ett felaktigt krav

    Företaget får inte dra pengarna från ditt konto om du inte har ingått något avtal, utnyttjat din ångerrätt eller efter att avtalet har sagts upp.

    Kortreklamation
    Om företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank att få tillbaka pengarna genom att göra en kortreklamation.

    Här kan du läsa mer om kortreklamation

    Vidare hjälp av Konsument Europa
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.
    Denna process är kostnadsfri för dig om konsument.

    Såhär skickar du in ett ärende

    Anmälan till Konsumentverket
    Tycker du att företagets marknadsföring är felaktigt eller vilseledande kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

    Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-06-19 16:17

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor

Forumet är tillfälligt stängt för nya frågor, men du kan fortfarande söka bland våra tidigare frågor och svar. Du kan också kontakta vägledningen via chatt, telefon eller e-post. Forumet öppnar för nya frågor den 8 augusti. Välkommen åter!