Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Jag har fått ett sms där jag skulle betala frakt för ett paket, sedan hamnade jag i ett abonnemang.

Profilbild på: Anne-lie Andersson 20/5 fick jag ett sms från Postnord att jag skulle betala 49,95 för ett pakets frakt. När jag gjorde det visade det sig att jag hade anmält mig till ett provabonnemang på cassoo.eu. Jag mailade direkt och sa upp abonnemanget. Fick en bekräftelse på att det var avslutat. Nu har detta företag dragit pengar från mitt konto den 13/6, trots att jag sa upp prenumerationen den 20/5 2019. Nu svarar de inte på Mail eller i telefon. Hur ska jag göra för att få pengarna tillbaka?
Står att företaget finns i Danmark, men när man ringer dit kommer man till ett telefonnummer i USA. Anne-lie Andersson 2019-06-17 09:41 Följ inlägget
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej Anne-lie,

    Tack för ditt inlägg. Vi har blivit kontaktad av flera konsumenter som har fastnat i ett abonnemang efter att de hade fått ett sms där de skulle behöva betala för paketets frakt, tull, moms eller liknande. Som utgångspunkt är du inte skyldig att betala för en tjänst som du inte har beställt.

    Använd inte tjänsten
    Har du inte beställt tjänsten bör du inte heller använda tjänsten, då det kan tolkas som att du godkänner ett avtal.

    Har du ingått ett avtal?
    Om du har godkänt villkoren så har du ingått ett avtal. Om du inte har godkänt några villkor eller har beställt en vara har du inget avtal. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

    Har du ångerrätt?
    Enligt EU:s regler om distansköp har konsumenten i regel 14 dagars ångerrätt och ångrar du köpet har du rätt att få tillbaka det du betalat. Du är då inte vara bunden av avtalet. Information om ångerrätten finns på vår webbplats.

    Här hittar du mer information om ångerrätt

    Har du kontaktat företaget?
    Du måste kontakta företaget och begära att avtalet sägs upp eller förklara att du inte anser att du har ingått ett avtal. Gör det skriftligt, gärna via mejl. Spara all dokumentation inklusive korrespondensen mellan dig och företaget.

    Om du har fått en faktura kan du bestrida den. Har det däremot dragits pengar från ditt konto kan du begära tillbaka pengarna. Bestrida fakturan eller kräva tillbaka pengarna gör du i ditt mejl till företaget.

    Såhär bestrider du ett felaktigt krav

    Företaget får inte dra pengarna från ditt konto om du inte har ingått något avtal, utnyttjat din ångerrätt eller efter att avtalet har sagts upp.

    Kortreklamation
    Om företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank att få tillbaka pengarna genom att göra en kortreklamation.

    Här kan du läsa mer om kortreklamation

    Vidare hjälp av Konsument Europa
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.
    Denna process är kostnadsfri för dig om konsument.

    Såhär skickar du in ett ärende

    Anmälan till Konsumentverket
    Tycker du att företagets marknadsföring är felaktigt eller vilseledande kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

    Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-06-19 16:17
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej!
    Jah har precis fått ett liknande ärende. Ett SMS om att jag har ett paket på väg. Jag kan spåra mitt paket, och sttue är att det ligger i en dicitributionscentral och väntar på min betalning innan det kommer at tlevereras.. Fraktkostnaden för mig var 10 kr. I det finstilta godkänner jag ett avtal där jag tecknar en prenumeration på 289 kronor per 14 dagar. Jag skulle alltså ha ingått ett avtal. Jag betalade självklart inte, men hur skulle jag i så fall ha tagit mig ur avtalet?
    Detta är rent bedrägeri. Kan jag göra något för att stoppa den här typen av lurendrejeri? Polisanmäla? Åke Larsson 2020-03-22 19:50
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej Åke,

    Bra att du inte gick på det och läste noggrann det finstilta.

    Anmälan till Konsumentverket
    Tycker du att företagets marknadsföring är felaktigt eller vilseledande kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

    Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

    Du kan också göra en polisanmälan.

    Vänligen, Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-26 07:56
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej jag har precis fått ett liknande SMS om att jag har ett paket på väg. Jag väntade på ett paket från utlandet och trodde att det var detta som var på väg och betalade 21 kr. Nu har jag tydligen ingått ett avtal. Hur skall jag ta mig ur avtalet?
    Detta är rent bedrägeri. Företaget har ingen mailaddress eller telefonnummer där man kan säga upp avtalet, Hälp mig! Anders 2020-04-20 08:07
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej Anders,

    Du får följa min kollega Karolins råd i samma tråd. Du nämner inte företagets namn, alltså kan vi inte se om vi skulle kunna hjälpa till med att kolla om vi kan hitta kontaktuppgifter.

    Om du har SMSet kvar, klicka på länken igen och läs all information. Har du företagets webbsida, kolla längst nere där det ofta finns kontaktuppgifter. Kolla under "om oss" och under "kontakta oss". Gå in på villkoren och sök efter @ eller (a). Om det finns ett kontaktformulär, använd det, skriv ett datum och gör en skärmbild.

    Vänligen, 


    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-04-22 08:15
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Jag spärrade mitt kort direkt, så att de inte kunde dra mer pengar.
    Sen gick jag in på min banks hemsida och fyllde i en reklamationsblankett kring bedrägeri. Sen fick jag pengarna tillbaka av banken. Anne-lie 2020-04-22 09:23
  • Profilbild på: Anne-lie Andersson Hej Anne-lie,

    Vad bra att det löste sig för dig!

    Vänligen Johanna Vägledare, Hallå konsument 2020-04-30 08:18