Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Jag har fått en påminnelse av Bilablau, vad gäller?

Profilbild på: Alice I februari köpte jag några flaskor torrschampo från Bilablaus hemsida. 2/3 flaskor kom till brevlådan och den 3e fick jag tillbaka pengarna för. I och med köpet har jag sett nu i efterhand att jag ingick ett medlemskap som är gratis i 14 dagar sedan kostar det 129 kr/mån som dras från bankkortet man handlar med. Avgiften drogs i mars, april och maj. Sedan bytte jag bankkort och betalningarna upphörde.

Jag har inte fått några påminnelser varken via mejl eller brev. Det första jag fått är ett brev hem till mig från "Kredithanterarna" som kräver in en klumpsumma på 1 742 kr som är månadsavgifter från juni 2018 till nu, augusti 2019 inklusive ränta för utebliven betalning.

Hur kan det samlas på i över ett helt år innan jag får ens det minsta notis om att jag har en betalningsskyldighet?? Jag har inte ens fått ett enda mejl med någon information om att jag ska betala något och nu får jag en jättestor klumpsumma på 1 742 kr? Känns helt orimligt. Har bestridit fakturan både till bilablau och kredithanterarna via mejl och fått svar från båda.

Kredithanterarna säger att jag har fått påminnelser via mejl från bilablau, vilket jag inte fått. Och när jag loggar in på Bilablaus hemsida står det att mitt medlemskap är avslutat.

Vad ska jag göra? Måste jag betala denna avgift även fast jag varken nyttjat tjänsten eller vetat om att jag betalat för den när de inte ens skickat ut påminnelser varken via mejl eller brev?

Tacksam för svar! Alice 2019-08-15 11:52 Följ inlägget
  • Profilbild på: Alice Hej Alice,

    Tack för din fråga. Vi har blivit kontaktade i flera ärenden där konsumenter har fastnat i någon form av abonnemang i samband med ett köp av en vara.

    Har du ingått ett avtal?
    Om du har godkänt medlemsvillkoren i samband med köpet så har du ingått ett avtal om medlemskap. Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap har du inte ingått något avtal om ett medlemskap. Som utgångspunkt är det företaget, som påstår att ni ingått ett avtal, som ska bevisa det.

    Tips!
    Är du osäker om du har ingått ett avtal eller inte, eller om du och företaget inte kommer överens, så är det bra att du avslutar medlemskapet för att undvika att du får flera fakturor.

    Hur lång är preskriptionstiden på konsumentfordringar?
    Om du som konsument har köpt en vara eller tjänst av ett företag kan företaget kräva betalning av dig i upp till tre år efter att varan eller tjänsten har levererats. Därefter blir skulden preskriberad, det vill säga den avskrivs. Det är dock viktigt att känna till att dessa tre år kan förlängas och företaget kan ha kvar sin fordran på dig även efter tre år. I ditt fall kan alltså företaget kräva dig på ersättning även så lång tid i efterhand.

    Läs mer om preskriptionstid på Hallå konsuments webbplats
     
    Har du kontaktat företaget?
    Du måste kontakta företaget och begära att avtalet sägs upp eller förklara att du inte anser att du har ingått ett avtal. Gör det skriftligt, gärna via mejl. Spara all dokumentation inklusive korrespondensen mellan dig och företaget.
    Om du har fått en faktura kan du bestrida den. Bestrida fakturan gör du i ditt mejl till företaget.

    Såhär bestrider du ett felaktigt krav

    Vi har samlat information och tips om vad du kan göra när du har hamnat i ett oönskat abonnemang i en av våra checklistor.

    Till checklistan

    Prövning hos Allmänna Reklamationsnämnden
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Anmälan till Konsumentverket
    Tycker du att företagets marknadsföring är felaktig eller vilseledande kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

    Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-08-19 14:08
  • Profilbild på: Alice Jag har godkänt villkoren i och med mitt köp, det står tydligt i mejlet lite längre ner som jag missade att läsa... :( Det som är min fråga egentligen är ju vad som gäller när betalningen upphör så som det gjorde omedvetet för mig då jag bytte bankkort? Och som jag skrev så har jag inte fått något påminnelsemejl om att jag ska betala medlemsavgift när det inte gick att dra pengar från mitt kort jag handlade med.
    Måste jag betala medlemsavgiften för mer än ett år då jag vart ovetande om att jag vart medlem fram tills nu när jag fick fakturan? De måste ju kunna bevisa att de skickat ett påminnelsemejl annars känns det som det här är något de satt i system för att få in pengar...

    Jag har bestridit fakturan till kredithanterarna och skickat mejl till Bilablau som svarade:

    " Dear Costumer,
    Thank you for your email.

    We have delivered your ordered product(s), and we have not been paid the membership fee, which is part of the reason we can deliver the product(s) at cost price.

    This is highlighted everywhere on the homepage, besides its also described in detail in the terms & conditions you have agreed to.

    For those reasons we have asked our lawyers to collect your debt to us, and it has to be paid directly to our lawyers, and it's urgent, before it will be handed over to the swedish court system.

    If this happens it will increase the owed amount considerably.

    Please contact kundservice@kredithanterarna.se with your reference number stated in the mail sent to you." Alice 2019-08-20 20:10
  • Profilbild på: Alice Hej Alice,

    Det finns inget krav på att du ska få ett påminnelsemejl. Företaget kan alltså skicka vidare ärendet till ett inkassoföretag utan en påminnelse. Preskriptionstiden är tre år för att kunna skicka vidare ett sådant krav.

    Om du ingår ett avtal om ett medlemskap så måste du säga upp medlemskapet, det sägs inte upp automatisk när betalningarna upphör. Det är alltså möjligt att medlemskapet fortlöper trots att betalningarna inte dras.

    Jag förstår din frustration men under förutsättning att du har godkänt medlemskapet och dess kostnad under köpprocessen så är du bunden av medlemskapet.

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-08-21 09:47
  • Profilbild på: Alice När jag loggar in på deras hemsida så står det att mitt medlemskap är uppsagt. Och jag kan inte komma ihåg att jag sagt upp det. Men det är alltså avslutat och när jag klickat på "avsluta medlemskap" så står det att det redan är avslutat. Jag kan inte se när det är avslutat, och jag har inget bekräftelsemejl på att jag sagt upp det själv heller om jag nu gjort det för över 1 år sedan.

    Finns det inga regler/lagar som reglerar hur länge ett företag kan "samla på sig" skulder från en konsument för medlemskap osv? Tycker det känns så orimligt att vänta 1 helt år med att driva in skulden om det nu inte är det företaget lever på... Alice 2019-08-22 22:16
  • Profilbild på: Alice Hej Alice,

    Tyvärr finns det inga regler som reglerar sådant. Om du har ett medlemskap eller ett abonnemang ansvarar du generellt själv för att avsluta det.

    De alternativ du har för att gå vidare är som jag tidigare skrev:

    Prövning hos Allmänna Reklamationsnämnden
    Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Anmälan till Konsumentverket
    Tycker du att företagets marknadsföring är felaktig eller vilseledande kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

    Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2019-08-26 09:06

Kommentera eller ställ en ny fråga

Ditt namn och det du skriver i ditt inlägg kan bli synligt för alla. När du anger namn och e-postadress sparar vi dem för att ha möjlighet att återkoppla till dig om din fråga.
Här kan du läsa mer om Hallå konsuments behandling av personuppgifter