Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Jag har fått en faktura från Carvalue för en bilvärdering, vad kan jag göra?

Profilbild på: Cecilia Hej jag har fått mail från detta företag att jag beställt en värdering på min bil.. Redan vid första mailet letade jag reda på kontakt info och meddelade att detta hade jag inte gjort och ville att de tog bort mina uppgifter och såkallad order.. Nu har jag fått faktura information och att jag Ska betala 199€ inom 14 dagar för nått jag inte beställt.

 Vad kan jag göra? Har skickat flera mail utan svar.

Cecilia 2018-07-05 18:00 Följ inlägget
  • Profilbild på: Cecilia Hej Cecilia,

    Tack för din fråga.

    Vi har tagit emot många frågor som rör bilvärderingstjänster, och har därför samlat information och råd om detta i en artikel.

    Till informationen om bilvärderingstjänster 

    Utgångspunkten är att du inte är skyldig att betala för något som du inte har beställt. Det är upp till företaget att kunna visa på att ni har ett avtal då de kräver dig på pengar. Det du kan göra nu är att kontakta företaget skriftligen per mejl och förklara att du inte har beställt något och att du inte heller kommer att betala. Om du har fått en faktura som du inte kommer att betala, exempelvis för att du anser att den saknar grund, har du möjligheten att bestrida (protestera mot) fakturan. Gör det skriftligen, exempelvis via e-post, och spara de meddelanden du skickar.

    Läs mer om obeställda varor eller tjänster

    Läs mer om att bestrida felaktig faktura

    Företaget behöver inte svara på dina meddelanden och godkänna att de inte har ett krav på dig. Har du bestridit en faktura är det upp till företaget om det vill driva kravet vidare. Det viktiga är alltså att du som konsument har gjort det som krävs och att du sparar bevis som visa på att du exempelvis har bestridit.

    Jag rekommenderar dig att läsa informationen ovan, men om du redan har gjort detta skulle det vara upp till företaget om det vill driva kravet vidare mot dig och det är upp till företaget att visa på att de har en grund för betalning.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-07-06 09:19
  • Profilbild på: Cecilia Jag har råkat ut för exakt samma sak, och lixom jag äger inte ens en bil och nu vill dom att jag ska betala? Hur ska jag bära mig åt Teresia 2018-09-13 13:45
  • Profilbild på: Cecilia Hej Teresia,

    Tack för ditt inlägg. För dig gäller samma som i svaret ovan:

    Om du inte har beställt tjänsten behöver du inte betala något. Det är upp till företaget att kunna visa på att ni har ett avtal då de kräver dig på pengar.

    Det du bör göra nu är att kontakta företaget och förklara att du inte har beställt något och att du därför inte kommer att betala fakturan. Gör det skriftligen, exempelvis via e-post, och spara de meddelanden du skickar.

    Läs mer om obeställda varor eller tjänster

    Läs mer om att bestrida felaktig faktura 

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-09-13 15:15
  • Profilbild på: Cecilia vi har också fått en faktura på 199 € som vi vill bestrida , men det finns ingen mejladress till detta företag.
    hur gör man då? Micke 2018-09-20 07:38
  • Profilbild på: Cecilia Hej! Jag har råkat ut för samma sak att jag fått en faktura utan att beställa någon tjänst.
    Jag har mailat dem och sagt att jag ej beställt något och ej tänker betala fakturan. Men då säger dem att dem kommer ta det vidare.
    Är det någon annan som haft samma problem? Är det någon som kommit vidare i frågan?? Charles 2018-09-20 13:21
  • Profilbild på: Cecilia Hej,

    Vi kan inte hitta att Carvalue.se på sin hemsida har en e-postadress, utan de hänvisar till ett kontaktformulär för att nå dem. När en e-postadress saknas brukar vi ge råd om att man tar en skärmbild eller liknande innan man skickar, så att man har bevis på vad man har skrivit samt när. Detta för att man själv ska ha beviset och inte förlita sig på att företaget skickar en kopia.

    I övrigt får jag hänvisa till de svar om hur man kan gå vidare när man inte anser sig skyldig att betala.

    Vänligen Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2018-09-21 10:47