Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Inställd skidresa till Norge, vad kan jag göra?

Profilbild på: Kerstin Jag har bokat en skidresa till Norge nästa vecka men nu har anläggningen stängt ner så vi kommer inte kunna åka. Vad kan jag göra? Kerstin 2020-03-12 16:32 Följ inlägget
  • Profilbild på: Kerstin Hej Kerstin,

    Vad som gäller beror på vad du har köpt för typ av resa

    Om du har köpt en paketresa
    Om du har köpt en paketresa som nu har blivit inställd ska du kunna få tillbaka dina pengar för resan. Du får i så fall ta kontakt med arrangören och ställa krav på återbetalning.

    Vad är en paketresa?
    Har du köpt transport i kombination med exempelvis boende eller en turisttjänst kan det räknas som en paketresa.

    Läs mer om paketresor

    Om du har köpt liftkort och boende separat
    Liftkort
    Om du bara har köpt ett liftkort som du nu inte kommer kunna utnyttja eftersom anläggningen har stängt ner, bör du kunna kräva att företaget betalar tillbaka dina pengar för liftkortet. Anledningen till det är för att du annars inte kommer kunna få ta del av det ni har avtalat om. Ta kontakt med företaget och ställ krav på återbetalning.

    Hotell
    Om hotellet du ska bo på har stängt så du inte kommer kunna bo där bör du kunna kräva att få tillbaka pengarna för hotellet. Du får i så fall ta kontakt med hotellet och förklara att du vill avboka och få tillbaka dina pengar.

    Vad vi kan hjälpa dig med
    Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor i landet där företaget har sitt kontor för ett eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Denna process är kostnadsfri för dig om konsument.

    Här kan du läsa mer om ECC-nätverket

    Läs mer om hur du skickar in ditt ärende

    Vänligen Karolin Juridisk rådgivare, Konsument Europa 2020-03-12 16:43